
Codeshare-vluchten – Wat zit daarachter?
Codeshare-vluchten zijn inmiddels wijdverspreid in de luchtvaart. Toch is het voor mensen die minder vaak vliegen vaak nog verrassend en verwarrend wanneer ze een vlucht bij een bepaalde luchtvaartmaatschappij hebben geboekt en zich plotseling in een toestel van een andere maatschappij bevinden. Wat er precies achter zit, welke voor- en nadelen codeshare-vluchten hebben en hoe ze zich onderscheiden van interlining, leest u in dit artikel.
Inhoud
Wat zijn codeshare-vluchten?

Bij codesharing wordt een vlucht door meerdere luchtvaartmaatschappijen aangeboden, ook al wordt hij slechts door één maatschappij uitgevoerd. De maatschappij die de vlucht daadwerkelijk uitvoert, wordt de operating carrier genoemd. Maatschappijen die ook tickets voor de vlucht verkopen, heten marketing carriers. Meestal is bij het boeken te zien dat het om een marketing carrier gaat, wanneer er een toevoeging of voetnoot staat met “operated by” gevolgd door de naam van de operating carrier. Iedere betrokken maatschappij geeft de vlucht een eigen vluchtnummer.
Codesharing moet worden onderscheiden van interlining. Dit betekent een reis met twee of meer trajecten die door verschillende maatschappijen worden uitgevoerd, maar waarvoor de klant één enkel ticket in dezelfde valuta koopt.
Overigens: Codesharing kan zelfs ook voor treinen worden gebruikt. Zo hebben sommige ICE-treinen die als feeder naar grote luchthavens zoals Frankfurt Main rijden, ook een vluchtnummer en gelden ze als codeshare-vluchten van Lufthansa.
Redenen voor codeshare-vluchten
Economisch gezien is codesharing voor luchtvaartmaatschappijen zowel als operating carrier als marketing carrier zinvol en komt het vooral voor bij luchtvaartallianties zoals Star Alliance en SkyTeam. Voor de operating carrier betekent het extra verkoopkanaal een grotere kans op een hogere bezettingsgraad van de vlucht. De marketing carrier kan zijn routenetwerk uitbreiden en extra inkomsten genereren naast de eigen vluchten.
Wat betekent codesharing voor passagiers?

Voor passagiers hangen de gevolgen van codeshare-vluchten vooral af van de betrokken maatschappijen. In de meeste gevallen gelden de servicevoorwaarden en bagageregels van de operating carrier. Wanneer u dus via de marketing carrier heeft geboekt, kunnen er andere regels van toepassing zijn dan u van die maatschappij gewend bent. Ook bij omboekingen en problemen met de vlucht kunnen andere voorwaarden gelden – soms zelfs die van de marketing carrier, afhankelijk van de afspraken.
Voor- & nadelen van codesharing in één oogopslag
Codeshare-vluchten kunnen zowel voordelen als nadelen voor passagiers hebben. Hier volgt een overzicht:
Voordelen
Eenvoudiger boeken
Het boeken van codeshare-vluchten is vaak eenvoudiger, omdat u deze via de vertrouwde websites van luchtvaartmaatschappijen kunt boeken – vluchten die anders misschien niet aangeboden zouden worden. Ook kan de boeking vaker in de eigen taal en valuta worden gedaan.
Groter routenetwerk
Codeshare-vluchten maken ook een groter routenetwerk toegankelijk. Dankzij een betere capaciteitsverdeling kunnen routes economisch haalbaar blijven die anders misschien niet zouden bestaan.
Nadelen
Verschillende bagageregels & meer
De operating carrier kan andere regels hebben dan de marketing carrier, wat misverstanden kan veroorzaken. Vooral de regels rond handbagage en bijzondere bagage zijn hier vaak relevant.
Verschillende standaarden en services
Service en comfort kunnen tussen maatschappijen verschillen – bijvoorbeeld of maaltijden gratis zijn of extra kosten met zich meebrengen. Ook het entertainmentaanbod kan, zeker tussen maatschappijen uit verschillende landen, sterk uiteenlopen.
Onduidelijke verantwoordelijkheden
Voor mensen die weinig vliegen is codesharing vaak verwarrend. Het kan lastig zijn al bij het boeken te herkennen dat het om een codeshare-vlucht gaat. Bij vertragingen, annuleringen of andere problemen is het bovendien vaak niet direct duidelijk bij welke maatschappij u uw passagiersrechten kunt laten gelden, wat extra inspanning kan kosten.
Codesharing heeft dus zowel positieve als negatieve kanten. Vanwege de economische voordelen voor luchtvaartmaatschappijen is het tegenwoordig echter niet meer weg te denken uit de luchtvaart.
Wilt u vliegen ook economisch voordelig maken? Meldt u zich dan aan voor ons bonusprogramma. En of u nu met of zonder codesharing vliegt – wij wensen u in ieder geval een prettige vlucht!