De skyline van Tokio met de berg Fuji op de achtergrond.

De Luchthavens van Tokio

Of het nu gaat om de kersenbloesem, zakenreizen, spectaculaire landschappen of bruisende steden – Japan is een populaire reisbestemming. De meeste vluchten vanuit Europa naar Japan gaan naar de luchthavens van Tokio. De grootste van de twee, Haneda, behoort zelfs tot de grootste luchthavens ter wereld. Ook Narita wordt vaak aangevlogen, vooral door internationale vluchten. Wat deze twee luchthavens uniek maakt, welke andere luchthavens er in Tokio zijn en wat de Japanse hoofdstad te bieden heeft, lees je in het volgende artikel.

Inhalt

  1. Overzicht van de luchthavens van Tokio

  2. Een van de grootste ter wereld: Tokio Haneda

  3. Omstreden bouw: Tokio Narita

  4. Kleinere luchthavens: Ibaraki en Chōfu

  5. Bezienswaardigheden in Tokio

Overzicht van de luchthavens van Tokio

De metropoolregio Tokio heeft in totaal vier civiele luchthavens: Haneda, Narita, Ibaraki en Chōfu. Voor internationale luchtvaart zijn vooral de eerste twee relevant, terwijl Ibaraki sporadisch enkele bestemmingen binnen Azië bedient en Chōfu alleen nationale vluchten heeft. Lange tijd werd vrijwel alle internationale luchtvaart verzorgd door Tokio Narita; pas in 2010 werd Haneda na meer dan drie decennia voornamelijk binnenlandse vluchten weer een internationale luchthaven. Samen hebben Haneda en Narita het op drie na hoogste aantal passagiers wereldwijd voor een stad – na de luchthavens van Londen, New York en Istanbul, maar vóór de luchthavens van Parijs.

Een van de grootste ter wereld: Tokio Haneda

Luchthaven Tokio Haneda – officieel Haneda Airport of Haneda Kūkō – behoort tot de vijf grootste luchthavens ter wereld gemeten naar passagiersaantal. In ranglijsten van de beste luchthavens ter wereld eindigde het in de jaren 2020 zelfs regelmatig op de tweede plaats, achter de luchthaven Changi in Singapore. Haneda’s succes is des te opmerkelijker omdat het lange tijd alleen voor binnenlandse vluchten werd gebruikt. Van 1978 tot 2010 waren er bijna geen internationale verbindingen, en vluchten uit het buitenland die overdag aankomen, kwamen pas in 2014 weer op Haneda aan. Voor de luchtvaartmaatschappijen is de luchthaven vooral in trek voor vluchten die aansluitende verbindingen binnen Japan hebben.

Een terminal van Tokio Haneda met bergen op de achtergrond.

Bij de opening in 1931 was Haneda al de grootste luchthaven van Japan. De luchthaven werd gebouwd op land dat werd teruggewonnen van de zee, vergelijkbaar met de huidige luchthaven van Hong Kong, Chek Lap Kok. Na de Tweede Wereldoorlog stond Haneda meerdere jaren onder Amerikaanse controle en werd toen verder uitgebreid. In 1952 werd de luchthaven teruggegeven aan Japan en begon de eerste internationale fase, die duurde tot de opening van Narita in 1978. Aanvankelijk werden toen alle internationale vluchten via Narita afgehandeld. Pas in 2010 werd een nieuwe internationale terminal geopend op Haneda – in totaal de derde. 

Haneda ligt van de luchthavens van Tokio het dichtst bij het stadscentrum, waardoor het vervoer uitstekend is. De Tokyo Monorail is waarschijnlijk de meest comfortabele optie, waarmee je in ongeveer 18 minuten op station Hamamatsuchō bent, dat bijvoorbeeld doorgang biedt naar de Yamanote-lijn, een binnenstedelijke ringlijn. Bussen doen er net iets minder dan een uur over om de stad te bereiken, terwijl taxi’s vanwege de relatief hoge prijzen in Japan minder aanbevolen worden. Voor wie niet met zware bagage wil sjouwen, biedt Haneda ook diensten aan die deze veilig naar het hotel in de stad brengen.

Omstreden bouw: Tokio Narita

Narita Airport is de op één na grootste luchthaven van Japan en zelfs de grootste als alleen internationale passagiers- en vrachtvluchten worden meegerekend. Het dient ook als internationale hub voor de grote Japanse luchtvaartmaatschappijen Japan Airlines en All Nippon Airways. Over het algemeen wordt het vooral gebruikt door luchtvaartmaatschappijen voor vluchten met aansluitende bestemmingen in andere Aziatische landen. In de afgelopen jaren eindigde Narita regelmatig in de top 5 van beste luchthavens.

In de jaren 60 werd vanwege de hoge vluchtvolumes op Haneda een tweede luchthaven in Tokio gepland. Uiteindelijk viel de keuze op de nabijgelegen stad Narita. Omdat de luchthaven in een dichtbevolkt gebied werd gebouwd en de bewoners niet in de planning werden betrokken en soms werden onteigend, leidde dit snel tot onrust onder de lokale bevolking. De opening van de luchthaven liep vertraging op, en bij protesten vielen zelfs dodelijke slachtoffers.

Als gevolg daarvan is de luchthaven tussen middernacht en 6 uur ’s ochtends volledig gesloten. Toch bleven sabotage- en protestacties voorkomen, en tussen de opening in 1978 en de late jaren 2010 werden er meer dan 500 beschadigingen aan de luchthaven aangebracht. De vreemdste consequentie is echter het voortbestaan van een boerderij midden op het luchthaventerrein – het aangrenzende rolveld maakt zelfs een bocht om het privéland te vermijden.

Zoals gebruikelijk bij de luchthavens van Tokio, is ook Narita uitstekend aangesloten op het spoorwegnet. De Narita Express is hierbij de meest comfortabele optie, die alle belangrijke stadsdistricten in minder dan twee uur aandoet. Een zitplaatsreservering wordt aanbevolen. Wie sneller wil, kan de Keisei Skyliner nemen en binnen 40 minuten de Yamanote-lijn bereiken. Uiteraard zijn er ook opties voor bus en taxi, en bagage kan gemakkelijk naar het hotel worden verzonden.

Een zonsopgang boven Tokio Narita.

Kleinere luchthavens: Ibaraki en Chōfu

Naast niet-civiele faciliteiten behoren Ibaraki Airport en Chōfu Airport ook tot de luchthavens van Tokio. De eerste verzorgt sinds 2010 ook passagiersvluchten, waarbij uitsluitend goedkope luchtvaartmaatschappijen hier opereren. Enkele binnenlandse bestemmingen en luchthavens in Taiwan en de Volksrepubliek China worden bediend. Chōfu Airport verzorgt voornamelijk vluchten naar de Izu-eilanden, die bij Japan horen; internationale vluchten zijn hier doorgaans niet beschikbaar. Omdat er geen speciale spoorlijnen zijn, zijn de kleinere luchthavens van Tokio het beste per bus vanuit het centrum te bereiken.

Bezienswaardigheden in Tokio

Tokio is een van de grootste steden ter wereld, en de metropoolregio staat zelfs op de eerste plaats. Er is hier dan ook veel te zien, van moderne gebouwen en amusementsfaciliteiten tot traditionele Japanse tempels en gezellige steegjes. Zorg ervoor dat je genoeg tijd uittrekt voor een bezoek. Een kleine selectie van hoogtepunten zou er zo uit kunnen zien:

Shibuya

De wijk Shibuya, vooral het gebied rond Shibuya Station, is waarschijnlijk het centrum van het Japanse nachtleven, jeugdcultuur en mode. Het Shibuya Crossing, een beroemd zebrapad, is niet alleen een prachtig fotomoment, maar met wel 250.000 mensen per dag ook het drukste voetgangersoversteekpunt ter wereld.

Eten & Restaurants

Tot de vele attracties van de stad behoort ongetwijfeld ook het eten. Naast de enorme vismarkt en honderden ramen- en sushirestaurants staat Tokio ook aan de wereldtop in de fine dining – in geen enkele andere stad zijn er namelijk zoveel met Michelin-sterren bekroonde restaurants als hier.

Hanami

Het kersenbloesemfestival Hanami is populair bij zowel de lokale bevolking als internationale reizigers. Tussen maart en mei bloeien de kersenbomen in Japan, wat wordt gevierd met picknicks en feesten in de open lucht. Het Ueno-park in Tokio is in deze tijd versierd met kleurrijke papieren lantaarns en biedt een bijzonder indrukwekkende ervaring.

Natuurlijk is dit slechts een kleine selectie van bezienswaardigheden in Tokio. Wie genoeg tijd heeft, kan dankzij de hogesnelheidstreinen (Shinkansen) ook in slechts enkele uren andere bezienswaardigheden in Japan bereiken. Van het indrukwekkende Kyoto met zijn vele historische gebouwen tot de majestueuze berg Fuji of het kasteel van Himeji zijn er voor elke smaak tal van mogelijkheden.

Of je nu voor een korte trip of een langere reis naar een van de luchthavens van Tokio gaat, we wensen je in ieder geval een goede vlucht.