De Brandenburger Tor bij zonsondergang, met het begin van de Straße des 17. Juni op de achtergrond.

De luchthavens van Berlijn: Info & inzichten

De luchthavens van Berlijn bieden niet alleen een toegangspoort tot de wereld, maar ook een stukje Duitse geschiedenis. Maar hoeveel luchthavens heeft Berlijn? Hoe lang duurde de bouw van Berlijn Airport en hoeveel heeft het gekost? En wat hebben Berlijn Tegel en Berlijn Tempelhof precies te maken met de Berlijnse luchtbrug? Wij geven je een overzicht.

  1. De luchthavens van Berlijn in één oogopslag

  2. Berlijn Luchthaven Brandenburg

  3. luchthaven Berlijn Schönefeld

  4. luchthaven Berlijn tegel

  5. luchthaven Berlijn Tempelhof

  6. luchtbrug Berlijn

  7. bezienswaardigheden in Berlijn - insider tips

De luchthavens van Berlijn in één oogopslag

Geheel terecht moeten we het sinds 2020 over slechts één (actieve) luchthaven in Berlijn hebben: de luchthaven Berlin Brandenburg "Willy Brandt" (BER). Voor andere luchthavens in Berlijn hoef je echter maar een beetje in het verleden te kijken. De luchthavens Berlin Tegel en Schönefeld zijn relatief kort geleden gesloten. Velen kennen ook Tempelhof Berlin Airport. Waar BER Berlijn naam heeft gemaakt door zijn miljardenbouw, hebben andere luchthavens en vliegvelden om een andere reden een vaste plaats in de geschiedenis: de Berlijnse luchtbrug is hier het sleutelwoord.

De hoofdingang van Berlin Brandenburg Willy Brandt Airport met veel mensen op de voorgrond.

De luchthaven Berlijn Brandenburg

Berlin Brandenburg Airport heeft de bijnaam "Willy Brandt" en is ook officieus gewoon bekend als Berlin Airport of Airport Berlin. Het ligt ten zuiden van de stadsgrenzen van Berlijn in de naburige deelstaat Brandenburg en werd gebouwd in de onmiddellijke nabijheid van de luchthaven Berlijn Schönefeld. Sinds 2020 is het de enige luchthaven in Berlijn. Kort na de hereniging van Duitsland werd besloten dat Berlijn een centrale luchthaven moest krijgen. Berlin Brandenburg Airport moest zo de bestaande luchthavens Tempelhof, Tegel en Schönefeld vervangen. Een deel van de voormalige luchthaven Schönefeld werd geïntegreerd in BER Berlin - Terminal 5. Sinds de opening van de nieuwe hoofdstedelijke luchthaven fungeert deze uitsluitend als terminal voor regeringsvluchten. De bondskanselier en zijn ministers stijgen hier op. Civiele vluchten voor het grote publiek gaan vanaf de luchthaven Berlijn naar continentale en intercontinentale bestemmingen.

Door de bijzonder lange bouwtijd, die begon in september 2006 en eindigde in oktober 2020, kreeg de luchthaven Willy Brandt de reputatie een van de langste bouwprojecten in Duitsland te zijn. In tegenstelling tot de 14-jarige bouwperiode was de eigenlijke opening van de nieuwe Berlijnse luchthaven al gepland voor november 2011. Gebrekkige bouwplanning, onvoldoende bouwtoezicht en technische tekortkomingen waren er de oorzaak van dat de opening in totaal zeven keer moest worden uitgesteld. In totaal bedragen de kosten voor de bouw van BER Berlin naar schatting zes tot zeven miljard euro - waarmee het totale bedrag ongeveer drie keer zo hoog is als gepland.

De luchthaven Berlijn Schönefeld

Naast Tempelhof en Tegel maakte de Berlijnse luchthaven Schönefeld deel uit van het Berlijnse luchthavenensemble. Na de Tweede Wereldoorlog was Schönefeld Airport de centrale luchthaven van de DDR. Schönefeld was in bedrijf tot eind oktober 2020 - vanaf nu wordt het vervangen door Berlin Brandenburg Airport. Bekende goedkope luchtvaartmaatschappijen zoals EasyJet en Ryanair namen talrijke nationale en internationale routes over, bijvoorbeeld naar Londen of Düsseldorf-Weeze. De vestiging van easyJet was bijzonder belangrijk voor de Berlijnse luchthaven Schönefeld. De luchthaven Schönefeld werd de tweede grootste easyJet-basis in Europa. In de hoogtijdagen van de low-cost maatschappijen barstte de luchthaven Schönefeld letterlijk uit haar voegen, maar de exploitatie op capaciteit verliep jarenlang zonder grote verstoringen of problemen. Daarom genoot Berlijn Schönefeld met zijn low-cost vluchtaanbod een grote populariteit, en niet alleen bij de Berlijners.

De luchthaven Berlijn Tegel

Berlin Tegel Airport verwerkte tot november 2020 samen met Berlin Schönefeld Airport passagiers in de Duitse hoofdstad. Om het verkeer efficiënt te verdelen, lag de luchthaven Tegel in het noordwestelijke deel van Berlijn, terwijl Schönefeld het zuidoostelijke gebied bestreek. Kort voor de sluiting van de luchthaven had Tegel het vierde hoogste passagiersvolume van Duitsland, na de luchthavens van Frankfurt, München en Düsseldorf. Hoewel de Berlijnse luchthaven Tegel is gesloten voor de burgerluchtvaart, bestaat het noordelijke deel nog steeds als militair helikopterplatform. Er zijn ook plannen voor de toekomst van de andere leegstaande terminals: zo zal er een industrie- en onderzoekspark worden gebouwd onder de naam "Berlin TXL - The Urban Tech Republic". De Berlijnse universiteit voor toegepaste wetenschappen en de Berlijnse brandweer zijn slechts twee voorbeelden van mogelijke gebruikers. Berlijn Tegel dus, een luchthaven in transitie.

Het hoofdgebouw en een deel van het voormalige vliegveld van Berlijn Tempelhof in de zon.

Berlijns vliegveld Tempelhof

De voormalige centrale luchthaven van Berlijn was een van de eerste commerciële luchthavens in Duitsland toen hij in 1923 werd geopend. Samen met de luchthavens Berlin Tegel en Schönefeld, verwerkte Tempelhof Airport het internationale passagiersvolume in het grotere Berlijnse gebied tot de sluiting in 2008. Twee jaar na de sluiting werd de luchthaven Tempelhof opengesteld voor het publiek. Sindsdien zijn het terrein en de leegstaande gebouwen voor talrijke doeleinden gebruikt - als beursterrein, voor sportevenementen of voor de opvang van vluchtelingen. De Berlijnse luchthaven Tempelhof heeft ook naam gemaakt als gewilde filmset. Blockbusters als The Bourne Conspiracy (2004), Berlin Airlift (2005), Valkyrie (2007), The Hunger Games - Mockingjay Part 1 (2014) en The Hunger Games - Mockingjay Part 2 (2015) vonden hier hun cinematografische backdrops en baarden internationaal opzien.

Berlijnse luchtbrug

De luchthavens van Berlijn hebben een bijzondere betekenis in de Duitse geschiedenis. Bedoeld zijn de Berlijnse Blokkade en de Luchtbrug van de Westerse Geallieerden, die de bevolking van het toenmalige West-Berlijn van voedsel, medicijnen en luiers voorzagen van 24 juni 1948 tot 12 mei 1949. De Berlijnse blokkade werd opgelegd door de Sovjet-Unie, dat wil zeggen dat alle wegen, spoorlijnen en rivieren naar West-Berlijn werden geblokkeerd. Dit moest de westerse geallieerden onder druk zetten om West-Berlijn op te geven en terug te laten vallen aan de Sovjet-Unie. Meer dan twee miljoen mensen werden zo plotseling van de buitenwereld afgesloten. Via de vliegvelden Berlijn Tempelhof, Tegel en Gatow werden nu voorraden door de lucht aangevoerd - de Berlijnse luchtbrug. Na bijna een jaar gaf de Sovjet-Unie het op en beëindigde haar blokkade. Tijdens de luchtbrug verwierven de Amerikaanse luchtmacht en haar "sultanabommenwerpers" een legendarische status in heel Duitsland, een status die tot op de dag van vandaag onaangetast is gebleven. De Berlijnse luchtbrug is een symbool van Duits-Amerikaanse vriendschap geworden. Tot op de dag van vandaag denken de oudere generaties Berlijners terug aan de Amerikaanse piloten die de kinderen van West-Berlijn met chocoladerepen uit de vliegtuigen gooiden aan kleine parachutes.

Bezienswaardigheden in Berlijn - Tips voor insiders

Berlijn is elke keer weer een bezoek waard. Maar welke andere hoogtepunten heeft de hoofdstad van de deelstaat naast de Brandenburger Tor, de televisietoren en de Bondsdag? Wij verklappen drie insider tips:

Zwemplezier op een schip
Ondanks het feit dat Berlijn een wereldstad is, zijn er in de zomer volop mogelijkheden om af te koelen. Wannsee of Müggelsee - er is voor elk wat wils. Maar kent u het badschip in Alt-Treptow al? Volgens de traditie van de oude rivierzwembaden uit de 18e eeuw dient de in de Havel liggende duwbak als drijvende badinrichting. Alsof dat nog niet bijzonder genoeg is, laat het badschip de bezoekers het panoramische uitzicht op de Spree, de Oberbaumbrücke en de TV-toren bewonderen.

Verloren plaatsen
Niet ver van de hoofdstad, op ongeveer een uur rijden, liggen de geneeskrachtige plaatsen Beelitz. De tussen 1898 en 1930 gebouwde longsanatoria voor arbeiders behoorden tot de grootste ziekenhuiscomplexen in de omgeving van Berlijn. Tijdens de Eerste en Tweede Wereldoorlog dienden de Beelitz-sanatoria als opvangcentra voor zieke en gewonde soldaten. De sanatoria waren nog tot 1994 in gebruik - het stond ook bekend als het grootste militaire ziekenhuis van het Sovjet- of Russische leger in het buitenland. Na jaren van stagnatie en verval werd in 2015 op het terrein het eerste boomkroonpad van Brandenburg geopend. Niet alleen in de lucht, maar ook op de grond: Wie een kijkje wil nemen in de helingplaatsen van Beelitz, kan zich aansluiten bij een rondleiding.

Een verlaten pretpark
Wie geïnteresseerd is in verlaten plaatsen in Berlijn en omgeving, zal enthousiast zijn over het Spreepark. Spreepark Berlin, dat toen Kulturpark Plänterwald heette, was het enige pretpark in de DDR dat jaarlijks ongeveer 1,7 miljoen bezoekers trok. Na de val van het communisme stortten de aantallen in en moest het pretpark het faillissement aanvragen. Sindsdien lag het gebied braak - tot 2014. De deelstaat Berlijn wil het Spreepark in 2026 heropenen als kunst- en cultuurpark. U kunt het gebied verkennen tijdens rondleidingen en meer te weten komen over het verleden en de toekomst van het Spreepark.

Berlijn en de luchthavens van Berlijn hebben altijd spannende dingen te bieden, zowel historisch als actueel. Wij wensen u alvast een goede vlucht voor uw volgende reis van of naar Berlijn!