Virgin Atlantic Airways – van platenlabel tot luchtvaartmaatschappij
Virgin Atlantic Airways is een van de opvallendste namen onder de luchtvaartmaatschappijen. De belangrijkste reden hiervoor is de oorspronkelijke focus op moderne lifestyleconcepten rondom de service, de ongebruikelijke bedrijfsgeschiedenis en de zichtbaarheid van mede-eigenaar Richard Branson. Meer details over alle aspecten van Virgin als luchtvaartmaatschappij leest u in het volgende artikel.
Inhoud
Algemeen
De Britse luchtvaartmaatschappij Virgin Atlantic heeft haar hoofdkantoor in Londen, met luchthaven Heathrow als hub. Als onderdeel van een complex ondernemingsconstruct behoort zij in een joint venture zowel tot de luchtvaartmaatschappijen Delta Airlines als tot de gefuseerde airlines Air France en KLM. Toch vliegt zij nog steeds onder het Virgin Atlantic-label, met 51 % van de aandelen in handen van de Virgin Group. Daarnaast maakt zij deel uit van de luchtvaartalliantie SkyTeam.
Geschiedenis van Virgin Atlantic Airways
Virgin Atlantic Airways is een relatief jonge airline, maar kan desondanks een bewogen en vooral ongewone geschiedenis voorleggen. Ze werd in 1982 opgericht als British Atlantic Airways, oorspronkelijk voor vluchten tussen Londen en de Falklandeilanden. Om economische redenen werd echter in plaats daarvan vanaf 1984 de eerste route geopend tussen Gatwick in Londen en Newark in New York met een geleasde Boeing 747.
Al in hetzelfde jaar werd de airline overgenomen door de Virgin Group onder leiding van CEO Richard Branson. Dit was een uiterst ongewone stap, aangezien het bedrijf in de jaren 1970 als platenlabel Virgin Records was opgericht. Onverwacht succes kwam door de allereerste release: het debuutalbum van artiest Mike Oldfield werd een commercieel succes, omdat delen daarvan in de film The Exorcist werden gebruikt. Met de inkomsten contracteerde de risicobereide Branson verdere succesvolle muzikanten en startte hij met de airline een toenemende bedrijfsdiversificatie.
In de daaropvolgende decennia stond de geschiedenis van de airline dan ook in nauwe verbondenheid met de Virgin Group, die voortdurend nieuwe gebieden verkende. Tussentijds hoorden onder andere ook ruimtevaart en treinverkeer tot het portfolio, maar deze werden – net als het muzieklabel – verkocht. Daarentegen behoren de reisaanbieder Virgin Holidays en een minderheidsbelang van 25 % in de Virgin Australia Airline ook vandaag nog tot de Virgin Group. In andere sectoren wordt het merk Virgin bovendien als licentie verstrekt, maar behoort het in die gevallen niet tot de groep – zoals bijvoorbeeld bij Virgin Media.
Routenetwerk
Zoals de naam al aangeeft, ligt de hoofdfocus op trans-Atlantische routes. De meeste bestemmingen van vluchten van Virgin Atlantic liggen daarbij in de VS, maar ook bestemmingen in Noord- en Midden-Amerika evenals in het Caribisch gebied worden aangevlogen. Er bestaan ook reguliere routes naar Azië en Afrika, waarbij enkele grotere bestemmingen zoals bijvoorbeeld Tokio in de afgelopen jaren echter niet meer zijn aangevlogen. In Europa bevinden alle bestemmingen zich in het Verenigd Koninkrijk. Toch heeft de airline in het internationale luchtverkeer nog steeds een grote betekenis, omdat zij via SkyTeam en de joint ventures vaak deel uitmaakt van codesharing-vluchten en interline-overeenkomsten.
Vloot & techniek
De Virgin Atlantic-vloot bestaat hoofdzakelijk uit vliegtuigen van middelgrote omvang. De oorspronkelijke 747-jets werden in de loop van de jaren uitgefaseerd, en toestellen van het type Airbus A380 werden wel besteld, maar de bestellingen werden uiteindelijk geannuleerd na leveringsvertragingen. De huidige vloot bestaat uit vliegtuigen van de typen Airbus A330-300, -900, A350-1000 en de Boeing 787-9 Dreamliner.
Services
Zoals bij veel airlines wordt ook op vluchten van Virgin geen klassieke First Class meer aangeboden. Toch ziet de airline zichzelf als een lifestyle-luchtvaartmaatschappij en was zij de eerste die al haar gasten persoonlijk in-flight entertainment aanbood. Ook vandaag nog is er een duidelijke focus op klantbehoeften, bijvoorbeeld in het drielaagse Economy Class-aanbod: Light, Classic en Delight, waarbij oplopend betere bagageopties en bijvoorbeeld meer beenruimte beschikbaar zijn.
Daarnaast biedt Virgin Atlantic Premium als upgrade boven Economy Class. Hier zijn er bredere stoelen, aparte check-ins en meer beenruimte. De hoogste klasse, Upper Class, is grotendeels het Virgin Atlantic Airways-equivalent van Business Class. Hier kan de stoel worden versteld tot een volledig plat bed en er is een aparte check-in lounge.
Ook als u niet vanuit Duitsland met Virgin Atlantic kunt vliegen, zijn er tal van mogelijkheden om de airline voor verdere reizen te gebruiken en u te laten overtuigen door het concept. Misschien kunt u zelfs iets besparen als u ons bonusprogramma gebruikt. Wij wensen u nu alvast een prettige reis!