Een Airbus A380 in de lucht, het toestel draagt het opschrift "Love at first flight".

De Airbus A380: Feiten en cijfers

De A380 van Airbus is een reus in de lucht: het grootste passagiersvliegtuig dat ooit in serie is geproduceerd. Het vliegtuig is een meesterwerk van moderne techniek en een absoluut hoogtepunt in de luchtvaart. Tegelijkertijd staat het echter ook symbool voor uitbundige ambities en een productie die niet aan de behoeften van de markt voldoet. Maar wat heeft de Airbus A380 passagiers precies te bieden? Wat weegt een A380? Hoeveel A380's zijn er eigenlijk? En hoe zit het met de hervatting van de A380 door Lufthansa in 2023? Ontdek hier meer!

Inhoud

  1. De A380: 10 veelgestelde vragen

  2. De ontwikkeling van de Airbus A380

  3. Waarom de A380 werd stopgezet

  4. De Airbus A380 van binnenuit

  5. De toekomst van de Airbus A380

De A380: 10 veelgestelde vragen

De Airbus A380 is in vele opzichten een superlatief vliegtuig. Wij hebben de belangrijkste kerncijfers hier voor u samengevat.

  1. Hoeveel A380's zijn er gebouwd?
    In totaal zijn er 251 Airbus A380's gebouwd en geleverd voor de burgerluchtvaart.

  2. Hoeveel A380's vliegen er nog?
    Vanaf mei 2023 zijn ongeveer 130 A380's in dienst - maar verschillende luchtvaartmaatschappijen zijn van plan om in de loop van het jaar meer toestellen te reactiveren. Naar verwachting zullen bijvoorbeeld alle Airbus A380's van Emirates tegen het einde van het jaar weer in dienst zijn.

  3. Hoeveel A380's heeft Lufthansa?
    Oorspronkelijk waren er 14 Lufthansa A380's, waarvan er inmiddels zes zijn verkocht. Na tijdelijk aan de grond te zijn gehouden tijdens de Coronapandemie, is het de bedoeling dat de resterende acht Airbus A380's van Lufthansa in de loop van 2023 weer in dienst komen bij de vliegtuigmaatschappij Crane.

  4. Hoeveel A380's heeft emirates?
    Met in totaal 123 Airbus A380 800's bij Emirates is de staatsluchtvaartmaatschappij uit Dubai veruit de grootste klant. Op de tweede plaats staat Singapore Airlines met 24 A380's.

  5. Wat voor motoren heeft een A380?
    De Airbus A380 is uitgerust met vier Rolls-Royce Trent 900 of Engine Alliance GP7200 motoren, afhankelijk van de eisen van de klant.

  6. Hoeveel verbruikt een A380?
    Door zijn vier motoren verbruikt de A380 een zeer hoge 320.000 liter kerosine per tank. Toen veel Airbus A380's inmiddels uit dienst werden genomen, werden de exploitatiekosten dan ook als een belangrijke factor genoemd, omdat het onderhoud van de motoren naast het verbruik als zeer kostenintensief wordt beschouwd.

  7. Wat kost een A380-vliegtuig?
    Volgens de lijst kost een Airbus A380 445,6 miljoen dollar.

  8. Hoe lang is een A380?
    De A380 heeft een lengte van 72,72 meter.

  9. Wat is de spanwijdte van een A380?
    De A380 heeft een spanwijdte van 79,80 meter.

  10. Wat is het gewicht van een A380?
    Het gewicht kan enigszins variëren, afhankelijk van de uitrusting en het aantal stoelen. De maximale lege massa van de A380 is 275 ton, en de maximale startmassa is 569 ton.

Een Airbus A380 op de tarmac met op de achtergrond vliegtuigwaarnemers.

De ontwikkeling van de Airbus A380

De ontwikkeling van de Airbus A380 begon eind jaren tachtig. Het doel was een concurrerend product te creëren voor de door Boeing gedomineerde 747. Na een ontwikkelingsfase van meer dan tien jaar werd in 2000 definitief tot de bouw besloten. Het vliegtuig werd voltooid in Toulouse, maar afzonderlijke delen van de A380 werden ook in het VK, Spanje en Duitsland vervaardigd en op speciale routes met zware transporten naar Frankrijk gebracht. De testvluchten begonnen in 2005 en de eerste leveringen van de A380 aan Singapore Airlines en de eerste lijnvlucht vonden plaats in 2007.

Oorspronkelijk waren verschillende versies van het vliegtuig gepland; uiteindelijk werden de A380 800 en de A380 F aangeboden. Deze laatste was gepland als vrachtvliegtuig, maar werd nooit gerealiseerd wegens voorrang voor het passagiersverkeer en geannuleerde bestellingen.

Waarom de A380 werd geannuleerd

Vertragingen in de levering van de Airbus A380 leidden aanvankelijk tot boetes en geannuleerde orders, waardoor de vrachtversie werd opgeschort. Ook de kosten van de exploitatie van een vliegtuig als de A380 zorgden ervoor dat de vraag lager uitviel dan verwacht. Een belangrijke factor hierbij was dat Airbus in zijn planning vertrouwde op het zogenaamde hub-and-spoke-systeem. Hierbij zouden passagiers voornamelijk naar centrale hubs worden gevlogen en van daaruit met kleinere vliegtuigen naar bestemmingen worden vervoerd. Het point-to-point-systeem, waarbij de voorkeur wordt gegeven aan directe vluchten, heeft echter de overhand gekregen. Aangezien deze vluchten minder passagiers vervoeren, was de groottevergelijking negatief voor de A380.

De lagere vraag die daaruit voortvloeide, leidde ertoe dat grote klant Emirates ook 39 vliegtuigen schrapte. Aangezien er op dat moment geen openstaande orders meer waren, werd de productie van de A380 stopgezet. In plaats van de oorspronkelijk aangekondigde 1200 toestellen werden er slechts 251 gebouwd.

Een Airbus A380 van Emirates in de lucht.

De Airbus A380 van binnen

Ongetwijfeld biedt de Airbus A380 een spectaculaire aanblik, maar ook het interieur van de A380 zet in veel opzichten maatstaven. Vooral de Airbus A380 van Emirates wacht binnenin op een luxueuze uitrusting. Een Emirates A380 in First Class heeft bijvoorbeeld douchecabines. Maar ook de A380 First Class van andere luchtvaartmaatschappijen kan overtuigen met een ruime cocktailbar en individuele slaapcabines. De A380 Business Class biedt ook een lounge aan boord en slaapstoelen.

Ook de cockpit en het cabinepersoneel van de A380 vallen op. In de cockpit van de Airbus A380 kunnen maximaal vijf personen tegelijk werken. Bovendien heeft het onderste derde dek, dat voornamelijk als vrachtdek dient, een bemanningsruimte met bedden en een eigen toilet voor de bemanning van maximaal 24 personen.

De toekomst van de Airbus A380

Het gezegde dat dode mensen langer leven blijkt ook voor de Airbus 380 te gelden. Vooral met het uitbreken van de Coronapandemie, maar ook al daarvoor waren luchtvaartmaatschappijen begonnen hun A380-toestellen met pensioen te sturen. Deze beslissing werd lang als ondenkbaar beschouwd, maar een combinatie van een toegenomen vraag naar langeafstandsvluchten en productieproblemen voor nieuwere, kleinere toestellen heeft op veel plaatsen tot een heroverweging geleid. De ongeveer 130 A380's die momenteel in dienst zijn, zullen tegen het einde van het jaar met extra toestellen worden uitgebreid. Lijnvluchten met het toestel zullen dus waarschijnlijk minstens tot het einde van het decennium doorgaan, maar daarna is het lot van de A380 onzeker.

Wilt u (opnieuw) een reis in een Airbus A380 meemaken? Dan wensen wij u alvast een goede vlucht en een ontspannende reis!