Een Boeing 747 van onderen met het landingsgestel uit.

Boeing 747

De Boeing 747 is waarschijnlijk het beroemdste passagiersvliegtuig ter wereld. Het vliegtuig met de kenmerkende bult is 's werelds eerste breedrompvliegtuig en heeft de term jumbojet bedacht. Sinds de eerste vlucht in 1969 heeft het model naast talloze passagiersvluchten nog heel wat andere taken uitgevoerd: Twee Boeing 747's vervoerden bijvoorbeeld spaceshuttles, terwijl andere toestellen sinds de jaren 1990 dienst deden als Air Force One, het vliegtuig van de president van de Verenigde Staten. Tot slot werd de laatste Boeing 747 eind januari 2023 afgeleverd. Welke andere opmerkelijke gebeurtenissen zijn er in de bewogen geschiedenis van de "B747"? Wat zijn de speciale technische kenmerken van de jumbo van Boeing? En in welk opzicht is de relatie tussen de Boeing 747 en Lufthansa bijzonder? In de volgende tekst kom je alles te weten over het wereldberoemde 747-vliegtuig.

Inhoud

  1. De Boeing 747: geschiedenis en weetjes

  2. Technische en economische gegevens van de Boeing 747

  3. Varianten van de Boeing 747

  4. De Boeing 747 als Air Force One

Boeing 747: geschiedenis en weetjes

Als eerste jumbojet in de geschiedenis begon de ontwikkeling van de Boeing 747 in de jaren 1960. Het proces werd gestimuleerd door een verzoek van Pan Am, de dominante luchtvaartmaatschappij in die tijd, met als doel de kosten per passagier te verlagen door de transportcapaciteit te vergroten. De enorme omvang van het project wordt geïllustreerd door het feit dat Boeing speciaal voor de bouw van de 747 een fabriek moest bouwen in Everett in de VS - tot op de dag van vandaag is dit qua volume het grootste gebouw ter wereld!

Sindsdien kan het model terugkijken op een bewogen geschiedenis. Aanvankelijk bleek het nuttig dat de 747 als bijzonder prestigieus onder de vliegtuigen werd beschouwd en dat luchtvaartmaatschappijen daarom de Boeing 747 kochten, zelfs als economische redenen daartegen pleitten. Als er stoelen leeg bleven in de 747, werd het effectieve kostenmodel per passagier snel teruggedraaid. In combinatie met de hoge herkenningswaarde van de bult van de Boeing 747, droeg zijn aanwezigheid in talloze films zoals Air Force One of Die Hard 2 ook bij aan zijn iconische status. Met behulp van verbeterde varianten van het vliegtuig kon Boeing dus lange tijd economisch moeilijkere tijden overleven. Pas in 2022 werd de productie van de Boeing 747 definitief stopgezet als gevolg van de nasleep van de coronapandemie en de afgenomen vraag naar extreem grote passagiersvliegtuigen - het laatste vliegtuig werd in 2023 afgeleverd.

Technische en economische gegevens van de Boeing 747

Boeing 747 lengte: Afhankelijk van het model meet een B747 56,5 m tot 76,25 m.

Boeing 747 gewicht: Afhankelijk van het model is de maximale startmassa 333.400 kg tot 447.696 kg.

Boeing 747 brandstofcapaciteit: De brandstofcapaciteit varieert van 183.380 liter op de 747-100 tot 242.470 liter op de 747-8.

Boeing 747 Snelheid: Op kruishoogte bereikt de Boeing 747 snelheden van 895 km/u tot 920 km/u, wat ongeveer Mach 0,85 is. Bij het opstijgen is de snelheid ongeveer 300 km/u.

Boeing 747 zitplaatsen: Het aantal zitplaatsen varieert per model en per configuratie. Het gemiddelde aantal stoelen in een Boeing 747 varieert van 366 tot 467. In het grootste model, de Boeing 747 8, kunnen maximaal 605 passagiers zitten.

Boeing 747 Prijs: Door de lange geschiedenis van de Boeing 747 hebben de kosten door de jaren heen natuurlijk sterk geschommeld. Onlangs kostte een nieuw model ongeveer 250 miljoen euro.

Varianten van de Boeing 747

Sinds de eerste 747 zijn er talloze varianten geweest, zowel in serieproductie als als eenmalig. De meest opvallende worden hier gepresenteerd.

Boeing 747-100
Het eerste model van de lange serie, waarvan er in totaal 205 zijn gebouwd. In de nasleep van de oliecrisis in de jaren 1970 werden veel vliegtuigen opgeslagen en omgebouwd van passagiersvliegtuigen tot vrachtvliegtuigen.

Boeing 747-400
Met een totaal van 694 vliegtuigen is de Boeing 747-400 de meest gebouwde versie van de 747. Totdat de Airbus A380 werd gebouwd, was dit het grootste passagiersvliegtuig ter wereld. Vergeleken met eerdere versies was de cockpit van deze Boeing 747 verkleind om het gebruik met slechts twee piloten mogelijk te maken. Hoewel de meeste luchtvaartmaatschappijen het model niet meer gebruiken, wordt de Boeing 747-400 vanaf 2023 nog steeds regelmatig gebruikt door Lufthansa, met alleen al 614 vluchten in het eerste kwartaal van dat jaar.

Boeing 747-8
De grootste 747 is de Boeing 747-8, soms ten onrechte de Boeing 747-800 genoemd. Het kan worden gezien als een antwoord op Airbus in de strijd tussen Boeing 747 en Airbus A380. Net als Airbus schatte Boeing de situatie echter verkeerd in: in plaats van de oorspronkelijk geschatte vraag van 960 vliegtuigen in 2025, werden er in totaal slechts 155 vliegtuigen gebouwd en geleverd. Overigens maken de 19 actieve Boeing 747-8's van Lufthansa de luchtvaartmaatschappij uit Kranich momenteel tot 's werelds grootste exploitant van de 747 als passagiersvliegtuig.

Vrachtvarianten van de Boeing 747
Als vrachtvariant genoot de Boeing 747 grote populariteit tijdens zijn productieperiode en hij wordt nog steeds gebruikt. Naast omgebouwde modellen zijn er ook speciale vrachtvliegtuigen waarbij de vracht het vliegtuig binnenkomt via een naar boven openende neusdeur in de neus van het vliegtuig.

Shuttledraagvliegtuigen (SCA)
In 1977 en 1991 bouwde NASA twee Boeing 747's om tot Space Shuttle Carrier Aircraft (SCA). In deze variant vervoert de 747 een spaceshuttle virtueel "piggyback". Ze werden voor de duur van het Space Shuttle programma gebruikt om ze over te brengen tussen hun lanceer- en landingsplaatsen.

Tussen haakjes: Je kunt de lancering en landing van een Space Shuttle bekijken op het vliegveld Knuffigen.

Een omgebouwde Boeing 747 die een spaceshuttle vervoert

Stratosferisch Observatorium voor Infrarood Astronomie (SOFIA)
Deze vliegende telescoop op basis van een Boeing 747-SP werd ontwikkeld in samenwerking tussen NASA en het Duitse lucht- en ruimtevaartcentrum. Na een test- en ontwikkelingsfase werkte de telescoop van 2014 tot 2022, maar daarna werd hij stopgezet wegens te hoge exploitatiekosten.

747 supertanker
Evergreen International Aviation ontwikkelde verschillende blusvliegtuigen uit oude Boeing 747 vliegtuigen. Daarmee waren ze het grootste blusvliegtuig ter wereld. Mede door de ontbinding van Evergreen zijn ze echter niet meer in dienst.

De Boeing 747 als Air Force One

Sinds 1990 is Air Force One ook een 747, het vliegtuig van de president van de Verenigde Staten. Strikt genomen is het niet één vliegtuig, maar twee 747 VC-25A's, met de individuele registratienummers 28000 en 29000. De aanduiding Air Force One is strikt genomen ook alleen van toepassing als de president daadwerkelijk aan boord is. Daar beschikt de zittende president over het zogenaamde "Witte Huis", het voorste deel van het vliegtuig met het "Oval Office aboard Air Force One", van waaruit hij de natie kan toespreken als dat nodig is. Er zijn ook verschillende vergaderzalen, slaapvertrekken, een privékantoor, een apotheek en douche- en wasruimtes. Ook zijn er altijd een dokter en verplegend personeel aan boord, evenals voldoende voedselvoorraden. Bovendien heeft Air Force One een gastenruimte buiten het "Witte Huis".

De Boeing 747 als Airforce One op een tarmac

De Boeing 747 was een weinig verrassende keuze voor deze functies, aangezien de vorige modellen van Air Force One al door Boeing werden gemaakt. Andere Boeing 747's zijn al geïdentificeerd als opvolgers van het huidige vliegtuig; gebaseerd op de 747-8, zullen deze vanaf 2025 het Air Force One blauw dragen.

De legendarische Boeing 747 vervoert nog steeds passagiers over de hele wereld. Mocht je ook opstijgen met de wereldberoemde jumbojet, dan wensen we je een goede vlucht!