Een luchtfoto van Parijs, op de voorgrond zie je de Eiffeltoren en de rivier de Seine, op de achtergrond strekt de stad zich uit.

Vliegvelden in Parijs: Luchthaven Charles de Gaulle & Co

Of het nu gaat om een wandeling langs de Seine, een rendez-vous op de Eiffeltoren, zakelijke bijeenkomsten in het centrum of doorreizen naar andere delen van Frankrijk - de Stad van de Liefde is een van de meest bezochte bestemmingen ter wereld. De Parijse luchthavens zijn navenant druk en staan samen in de top 5 van drukste luchthavensystemen ter wereld. In Europa staan alleen de luchthavens van Londen bovenaan. De bekendste luchthaven in Parijs is Charles de Gaulle Airport, maar welke luchthavens zijn er nog meer en wat maakt ze zo speciaal? Wat is de beste manier om in het centrum van de stad te komen? En wat is er nog meer te zien in de hoofdstad van Frankrijk? Hier vind je alles wat je moet weten.

  1. Een overzicht van de luchthavens in Parijs

  2. Veel landen, veel luchtvaartmaatschappijen: Luchthaven Charles de Gaulle

  3. Nationaal knooppunt: Luchthaven Parijs Orly

  4. Budget Bestemming: Luchthaven Beauvais-Tillé bij Parijs

  5. Bezienswaardigheden in Parijs

Een overzicht van de luchthavens in Parijs

Er zijn in totaal vier vliegvelden in Parijs en omgeving, waarvan het oudste Le Bourget Airport is. Hoewel het na de opening in 1919 decennialang de belangrijkste luchthaven van Parijs was, worden er sinds 1980 geen lijnvluchten meer uitgevoerd; alleen privévliegtuigen en aerobatic-vliegtuigen landen hier nog. De drie actieve internationale luchthavens van de stad zijn Paris Charles de Gaulle, Paris Orly en Beauvais-Tillé Airport bij Parijs. Orly was lange tijd de luchthaven in Parijs met het grootste aantal passagiersvliegtuigen, voordat het werd vervangen door de nieuwere luchthaven Charles de Gaulle.

Vele landen, veel luchtvaartmaatschappijen: Luchthaven Charles de Gaulle

Parijs Charles de Gaulle Airport staat in de top 10 van luchthavens met het hoogste passagiersverkeer ter wereld. In sommige relaties is het zelfs de koploper. Het grootste aantal verschillende landen wordt bijvoorbeeld vanaf hier bediend en het grootste aantal verschillende luchtvaartmaatschappijen landt ook op Charles de Gaulle Airport - ongetwijfeld een bewijs van de populariteit van Parijs als reisbestemming en van het belang van de luchthaven zelf.

Een afbeelding van Terminal 1 van Charles de Gaulle Airport, op de voorgrond is een tram te zien, op de achtergrond steekt een vliegtuig van Air France op een brug een snelweg over.

Charles de Gaulle Airport, oorspronkelijk gepland onder de naam Paris Nord of Roissy, werd ontworpen in de jaren 1960 toen duidelijk werd dat de Parijse luchthavens het grote aantal passagiers niet langer aankonden. Het werd in 1974 geopend onder de huidige naam, vernoemd naar de voormalige Franse generaal en president. Sinds 1993 is het de drukste luchthaven van Parijs.

Je kunt bijzonder snel en gemakkelijk naar Parijs reizen met de RER (regionale trein Parijs) vanaf de luchthaven Charles de Gaulle. De reis duurt ongeveer 35 minuten en alle grote stations worden aangedaan, waardoor het bijzonder gemakkelijk is om over te stappen op de metro. Zelfs het ticket is nog geldig. Bussen en taxi's zijn ook beschikbaar, maar worden minder aanbevolen vanwege de afstand van ongeveer 35 kilometer van Charles de Gaulle Airport naar het centrum van Parijs - qua prijs bieden ze ook geen voordelen ten opzichte van de trein.

Nationaal knooppunt: Luchthaven Parijs Orly

Hoewel Charles de Gaulle Airport de grootste luchthaven van Frankrijk is, blijft Orly een belangrijke rol spelen op de Parijse luchthavens. Het blijft druk, vooral voor binnenlands luchtverkeer, met recentere cijfers die vaak zelfs die van Charles de Gaulle overtreffen. Over het geheel genomen is Parijs Orly niet alleen de op één na drukste luchthaven van Parijs, maar van heel Frankrijk.

Parijs Orly werd geopend in 1932 en diende aanvankelijk als secundaire luchthaven naast Le Bourget. In de naoorlogse periode groeide het uit tot de belangrijkste luchthaven van de Franse hoofdstad, terwijl het tot het eind van de jaren 1960 ook dienst deed als basis voor de US Air Force. Met de opening van Charles de Gaulle Airport verdwenen veel internationale vluchten, hoewel bestemmingen op alle continenten behalve Australië en Antarctica nog steeds worden bediend.

Een rij Air France vliegtuigen staat naast elkaar geparkeerd, op de voorgrond brengt een bus passagiers naar de vliegtuigen.

Met een afstand van ongeveer 18 kilometer van het stadscentrum is Paris Orly Airport de meest centrale luchthaven van Parijs. Het duurt ongeveer een half uur om het Parijse metronetwerk te bereiken met de tram, die handig is en met korte tussenpozen rijdt. Met de bus is er ook een aansluiting op de RER.

Tussen haakjes: Voor de taxi van vliegveld Parijs Orly naar het centrum betaal je meestal een vaste prijs, hoewel deze iets hoger is voor de rechterkant van de Seine.

Budget bestemming: Vliegveld Beauvais-Tillé bij Parijs

Hoewel Beauvais-Tillé 80 km ten noorden van het stadscentrum ligt, kan het zeker worden opgenomen in de lijst van Parijse luchthavens. Dat komt omdat een bijzonder groot aantal budget- en chartermaatschappijen hier opstijgt en landt, waardoor het vaak een goedkoop alternatief is onder de Parijse luchthavens.

Beauvais-Tillé Airport werd oorspronkelijk gebouwd in de jaren 1930 en was later gepland als NAVO luchtmachtbasis. Toen die plannen werden afgeblazen, werd het in plaats daarvan in 1956 omgebouwd tot een burgerluchthaven. In 2005 vonden er opnieuw grote reconstructiewerkzaamheden plaats.

Je kunt de vrij lange reis naar het centrum vanaf Beauvais-Tillé Airport naar Parijs maken met een pendeldienst, waarbij de reis naar het metrostation Porte Maillot ongeveer 75 minuten duurt. Andere opties zijn taxi's of privéwagendiensten.

Bezienswaardigheden in Parijs

Een lijst met bezienswaardigheden in Parijs kan hele reisgidsen vullen. Voor de hand liggend zijn natuurlijk de Eiffeltoren, het Louvre en de Notre Dame, maar door het grote aantal toeristen, vooral tijdens vakantieperiodes, vaak ook overvol. Daarom onze aanbeveling: geniet in alle rust van Parijs!

Architectuur
Rij na rij witte huizen sieren de Franse hoofdstad. Deze opvallende verschijning is geen toeval en ook niet historisch gegroeid: in de tijd van het tweede Franse Keizerrijk van 1852-1870 werd de stad zwaar verbouwd onder leiding van Georges-Eugène Baron Haussmann. Met name oude wijken in de stad, die tot dan toe dicht bebouwd waren, werden afgebroken en vervangen door de ruime boulevards die het huidige beeld kenmerken. Op deze manier kreeg Parijs een heel eigen karakter.

Musea
Voor kunstliefhebbers zijn er naast het Louvre ook talloze zeer de moeite waard attracties. Bekend zijn hier bijvoorbeeld het Centre Georges Pompidou, dat het grootste museum voor moderne kunst van Europa huisvest. Franse impressionisten zijn te bewonderen in het Musée d'Orsay en het Musée de l'Orangerie. Dit laatste museum huisvest bijvoorbeeld de beroemde waterlelies van Monet. Grote musea over onderwerpen als natuurgeschiedenis of het leger zijn natuurlijk ook in de stad te vinden.

Restaurants
De Franse haute cuisine geniet wereldwijd een uitstekende reputatie. Veel restaurants die deze reputatie vestigden tijdens de zogenaamde Belle Époque tussen 1871 en 1880 bestaan nog steeds. Voor fijnproevers is de stad dus een waar feest en alle anderen komen ongetwijfeld aan hun trekken in het brede culinaire aanbod in de Franse hoofdstad. Een aansluitende wandeling langs de Seine rondt elk restaurantbezoek op harmonieuze wijze af.

Parijs is ongetwijfeld altijd een reis waard en de luchthavens van Parijs bieden snelle en ongecompliceerde verbindingen naar de metropool. We wensen je bon voyage!