De voorkant van de aankomsthal van Hong Kong International Airport.

Hong Kong International Airport: van Kai Tak tot Chek Lap Kok

Of het nu in het heden of verleden is, de luchthaven van Hongkong is altijd spectaculair geweest. Tot de sluiting op 6 juli 1998 stond de luchthaven Kai Tak bekend als Hong Kong International Airport, beroemd om zijn bijzonder angstaanjagende aanvliegmanoeuvres. Op dezelfde dag nam de opvolger, Chek Lap Kok, de rol van luchthaven van Hongkong over en is sindsdien uitgegroeid tot de grootste vrachtluchthaven ter wereld en een van de grootste passagiersluchthavens wereldwijd. Ontdek meer over deze twee luchthavens en waarom Hongkong een reis waard is in het volgende artikel.

Inhoud

  1. Overzicht van Hongkongs luchthavens

  2. Chek Lap Kok: Het luchthaven-eiland

  3. Kai Tak: Aankomst via Checkerboard Hill

  4. Bezienswaardigheden in Hongkong

Overzicht van Hongkongs luchthavens

Hong Kong International Airport is de enige commercieel relevante luchthaven van Hongkong. Hoewel er naast deze bijvoorbeeld ook nog de Shek Kong Airfield is, wordt deze voornamelijk voor privévluchten gebruikt. Hoewel twee luchthavens de titel van Hong Kong International Airport hebben gedragen, waren ze nooit gelijktijdig actief, maar wisselden ze in 1998 naadloos. Dit was te wijten aan het hoge passagiersvolume dat niet meer beheerd kon worden, evenals de ligging van de oude Kai Tak Airport. De nadering was door omliggende heuvels erg gevaarlijk, en bovendien bevond hij zich na verloop van tijd zeer centraal in de stad door de uitbreiding van Hongkong, wat een nachtvluchtverbod noodzakelijk maakte. Vandaag de dag wordt Kai Tak deels als park en deels als Kai Tak Cruise Terminal gebruikt, Hongkongs centrale aanlegplaats voor cruiseschepen. De vliegtuigen zijn weg, maar de toeristen zijn gebleven.

Chek Lap Kok: Het luchthaven-eiland

De huidige Hong Kong International Airport Chek Lap Kok kan als een van de meest ambitieuze luchthavenprojecten wereldwijd worden beschouwd. Het succes geeft de planners gelijk, want het behoort in veel opzichten tot de grootste en belangrijkste luchthavens ter wereld.

Snelle bouw op een kunstmatig eiland

De uitdagingen voor de nieuwe Hong Kong International Airport lagen onder andere in het strakke bouwschema, dat te wijten was aan de toenmalige politieke situatie. Tot 1997 stond Hongkong onder Britse administratie, maar de teruggave aan China was al besloten toen de bouw in 1991 begon. Het was ook overeengekomen dat de luchthaven tegen die tijd zo ver mogelijk voltooid moest zijn. Het probleem: hiervoor moest eerst een grotendeels kunstmatig eiland worden gecreëerd.

Het bestaande eiland Chek Lap Kok werd hiervoor van een hoogte van maximaal 100 meter tot een constante 7 meter boven zeeniveau afgegraven. De vrijgekomen aarde werd gebruikt om de landmassa uit te breiden, die meer dan verdrievoudigd werd: meer dan 9 km² werd op de zee gewonnen. Het totale gebied van bijna 12,5 km² werd vervolgens volledig bebouwd met de Hong Kong International Airport. Sindsdien zijn er aanvullende landaanwinnings- en uitbreidingsprojecten uitgevoerd, en er zijn er nog meer gepland.

Passagiers- en vrachtverkeer

De uitbreiding van Chek Lap Kok is te danken aan het hoge gebruik van de luchthaven. Het dient voor veel toeristen als eerste aankomstpunt in China en is een van de belangrijkste knooppunten ter wereld; ongeveer de helft van de wereldbevolking kan binnen vijf uur vliegen bereikt worden. In totale passagiersaantallen staat het achter grote Europese luchthavens zoals Heathrow in Londen of Charles de Gaulle in Parijs, maar voor de grootste luchthaven van Duitsland in Frankfurt en blijft het groeien.

Op het gebied van vracht is de Hong Kong International Airport daarentegen ongeëvenaard: met uitzondering van een korte terugval tijdens de coronapandemie, is Chek Lap Kok sinds 2010 de grootste vrachtluchthaven ter wereld. Meer dan 5 miljoen ton vracht wordt hier jaarlijks verwerkt. Alleen al de DHL-hub verwerkt ongeveer 75.000 pakketten en pakjes per uur.

Kai Tak: Aankomst via Checkerboard Hill

De oude Hong Kong Kai Tak Airport was zowel beroemd als berucht. Net als bij Chek Lap Kok was de locatie bijzonder opmerkelijk.

Het terrein van de oude Kai Tak Airport met het cruiseterminal.

Water, bergen en appartementen

Omgeven door water aan drie zijden, had Kai Tak slechts een enkele landingsbaan. Dit was op zich nog geen probleem, maar de situatie werd bemoeilijkt door extra geografische omstandigheden. Heuvels van meer dan 500 meter hoogte omringden de voormalige Hong Kong International Airport aan verschillende zijden. Deze overvliegen was niet mogelijk, omdat dit een te steile landingsmanoeuvre zou vereisen. De enige aanvliegroute was daarom vanuit het zuiden over het water. Ook hier was een rechte aanvliegroute niet mogelijk: in plaats daarvan moest op lage hoogte een scherpe rechterbocht worden gevlogen.

Deze rechterbocht werd gemarkeerd door een groot rood-oranje dambordpatroon op een heuvel in de aanvliegroute – de zogenaamde Checkerboard Hill. Zodra piloten het patroon konden zien, begonnen ze aan de bocht. Op dat moment waren ze al zo laag over de omliggende appartementencomplexen in het dichtbevolkte Kowloon-district dat passagiers naar verluidt de tv-programma's van de bewoners konden herkennen. De extra uitdaging voor het personeel in de cockpit was dat er geen instrumentvlucht mogelijk was; de landing moest visueel worden uitgevoerd. 

Kai Tak Airport vandaag

Gezien de gevaarlijke reputatie, het ontbreken van uitbreidingsmogelijkheden en de noodzaak van een nachtvluchtverbod, werd Kai Tak gesloten. Aanvankelijk werden de bestaande gebouwen voor verschillende doeleinden gebruikt, variërend van overheidskantoren tot autodealers, minigolfbanen en speelzalen. De gebouwen werden uiteindelijk gesloopt in de jaren 2000.

Na lange ontwikkelings- en bouwfasen wordt een groot deel van het voormalige terrein nu anders gebruikt. Er zijn groene ruimtes, een kinderziekenhuis, meerdere openbare woningbouwprojecten en een metrostation. Voor toeristen is ook de Kai Tak Cruise Terminal interessant, de aanlegplaats voor cruiseschepen in Hongkong. Nog in aanbouw is het Kai Tak Sports Park, dat met 50.000 plaatsen het grootste stadion van de stad zal zijn.

Overigens: Hoewel de nadering van Kai Tak uitdagend was, werd het niet als de gevaarlijkste luchthaven ter wereld beschouwd. Die twijfelachtige eer gaat naar een andere luchthaven in Azië, Lukla Airport in Nepal, nabij het basiskamp van de Mount Everest.

Bezienswaardigheden in Hongkong

Als een stad met een buitengewone geschiedenis en sterke multiculturele invloeden heeft Hongkong veel te bieden. De geografische ligging met indrukwekkende heuvels direct aan zee zorgt voor een spannende mix. Onder andere de volgende dingen mag u niet missen.

Victoria Peak

Vanaf deze heuvel heb je een prachtig uitzicht over grote delen van Hongkong. Op eigen houtje of met de Peak Tram bereikt u de meer dan 500 meter hoge top, van waaruit u uitkijkt op Victoria Harbour, de natuurlijke haven van de stad.

Streetfood, restaurants en nachtleven

Hongkong is een uiterst drukke stad. Historische gebouwen en de modernste architectuur staan hier dicht op elkaar. In de talrijke zijstraten vindt u overal charmante streetfood-stands, restaurants en bars, die dag en nacht een bont aanbod voor elke smaak bieden.

De skyline van Hongkong in de schemering.

Lantau Island

Lantau Island is natuurlijker en landelijker. Het behoort tot het administratieve gebied van Hongkong, maar van de metropool is hier soms weinig te merken. Naast de adembenemende natuur zijn hier meerdere pittoreske dorpjes te verkennen. Een hoogtepunt is ook een 34 meter hoog Boeddhabeeld.

Natuurlijk heeft Hongkong daarnaast nog veel meer te bieden. Bij een vlucht naar Hong Kong International Airport raden we dus zeker aan om ook wat tijd vrij te maken voor verkenning. We wensen u een prettige reis!