Een vliegtuig van Korean Air staat in de schemering op de tarmac op de voorgrond, terwijl de luchthaventoren van Bangkok Suvarnabhumi Airport op de achtergrond het luchtruim kiest.

Vliegveld torens: controlecentra voor de luchtvaart

Ze zijn een bekend gezicht voor iedereen die regelmatig vliegt, want ze zijn moeilijk te missen: de luchthaventorens. De imposante torens torenen uit boven de omliggende terminals en zijn vaak het eerste wat je ziet van een vliegveld als je er aankomt, naast vliegtuigen die opstijgen en landen. Maar hoe zien de luchthaventorens er van binnen uit? Wat doet een luchtverkeersleider in de toren? En wat is de kenmerkende architectuur van veel verkeerstorens op vliegvelden? Kom er alles over te weten in het volgende artikel.

Inhoud

  1. Welk gebied controleert de luchthaventoren?

  2. Geschiedenis en structuur van de luchthaventoren

  3. Wat gebeurt er in de luchthaventoren?

  4. Technologieën en de toekomst van torens op vliegvelden

  5. Speciale vliegveld torens wereldwijd

Welk gebied controleert de luchthaventoren?

Traditioneel is de luchthaventoren verantwoordelijk voor het regelen van het luchtverkeer in een specifiek gebied rond de luchthaven in kwestie. Dit is vaak ongeveer 9 tot 18 km rond een luchthaven, maar kan anders verdeeld zijn, vooral op grotere luchthavens. De toren is ook verantwoordelijk voor het regelen van de bewegingen van vliegtuigen op de grond. Buiten het gespecificeerde gebied wordt het luchtverkeer dan beheerd door controlecentra, die grote gebieden tussen luchthavens bestrijken en vaak verantwoordelijk kunnen zijn voor honderden vierkante kilometers - Duitsland is bijvoorbeeld verdeeld in zes van zulke gebieden, waarvan er één wordt gedeeld met de Benelux-landen.

Geschiedenis en structuur van de luchthaventorens

Vroege verkeerstorens

De eerste luchthaventoren werd gebouwd in 1920 in Croydon, de voorloper van de Londense luchthavens. De toren, die slechts 4,6 meter hoog was, had ramen aan alle vier de zijden en voorzag piloten van informatie over het luchtverkeer, het weer en andere lokale bijzonderheden. Daadwerkelijke controle van aankomende en vertrekkende vluchten en grondverkeer werd voor het eerst geïntroduceerd in Cleveland in 1930.

Basisontwerp

Omdat het gebruik van radarapparatuur voor luchttoezicht pas in de jaren 1950 begon, werden de eerste luchthaventorens ontworpen om het best mogelijke zicht op het omringende luchtruim te bieden. Dit resulteerde in de structuur, die vandaag de dag nog steeds gebruikelijk is, met een kenmerkende spits waarvan de omringende ramen meestal naar binnen gebogen zijn. Op deze manier wordt een goed zicht op de omliggende landingsbanen mogelijk gemaakt, evenals een zekere mate van bescherming tegen zonlicht.

De hoogte van de luchthaventorens kan variëren. Dit hangt onder andere af van het omringende landschap en de hoogte van andere luchthavengebouwen. De locatie ten opzichte van de taxibanen kan ook een rol spelen: Als een luchthaventoren dicht bij een naderingszone of een aangewezen uitwijkzone staat, mag hij misschien niet hoger zijn dan een bepaalde hoogte.

Wat gebeurt er in de luchthaventoren?

De precieze rol van de luchthaventorens is in de loop der tijd herhaaldelijk veranderd en kan per luchthaven verschillen. In principe kunnen de verkeerstorens op de luchthaven echter de volgende functies hebben:

Luchtverkeersleidingscentrum: Het luchtverkeer in het opgegeven luchtverkeersleidingsgebied wordt meestal van hieruit geregeld. De luchtverkeerstoren geeft vliegtuigen precieze instructies en klaringen voor hun route. Deze zijn bindend en mogen alleen worden genegeerd in absoluut gevaarlijke situaties waarin de bemanning in de cockpit van het vliegtuig onmiddellijk moet reageren.

Een luchthaventoren herbergt verschillende luchtverkeersleiders en een paar schermen; start- en landingsbanen en een opstijgend vliegtuig zijn op de achtergrond te zien door de voorruit.

Vluchtleiding: Op zogenaamde niet-gecontroleerde luchthavens is er meestal vluchtleiding in de luchthaventoren. Dit is bijvoorbeeld vaak het geval op kleinere sportluchthavens. Net als de eerste luchthaventorens hebben deze een informatiefunctie, maar geven ze geen directe instructies.

Platformcontrole: Naast de luchtverkeersleiding is de luchthaventoren ook verantwoordelijk voor de controle van de taxibanen en start- en landingsbanen. Vooral op grotere luchthavens wordt dit uitgevoerd door een apart team van verkeersleiders; aankomende en vertrekkende vliegtuigen worden "overgedragen" tussen verkeersleiders om de complexe processen op de luchthavens te kunnen afhandelen.

Technologieën en de toekomst van luchthavenmasten

Luchthaventorens zijn uitgerust met radarsystemen die het mogelijk maken om de bewegingen van vliegtuigen op en nabij de luchthaven nauwkeurig te volgen in alle wind- en weersomstandigheden. In sommige gevallen vervangt het overzicht op de schermen al direct visueel contact. Daarom worden controleteams steeds vaker niet alleen in de luchthaventoren gehuisvest, maar ook in omliggende gebouwen. Kleinere luchthavens worden soms zelfs volledig op afstand bestuurd. Het luchtverkeer in Saarbrücken en Erfurt wordt bijvoorbeeld al enkele jaren geregeld door een Remote Tower Center (RTC) in Leipzig en Dresden volgt in 2025.

Speciale luchthaventorens wereldwijd

Zelfs als de functie van de torens van het grootste belang is, zijn er zelden twee precies hetzelfde. De volgende luchthaventorens zijn bijvoorbeeld bijzonder opvallend of merkwaardig:

Bangkok-Suvarnabhumi: Op Suvarnabhumi International Airport in de hoofdstad van Thailand staat de hoogste luchthaventoren ter wereld. Met een hoogte van 132,2 m torent de ronde toren boven de omringende gebouwen uit.

Wenen-Schwechat: De 109 m hoge luchthaventoren op de Vienna International Airport valt niet alleen op door zijn hoogte. Vanuit de juiste hoek bekeken, lijkt de hoogste toren van Europa ook te leunen door zijn speciale ontwerp. De locatie bij de hoofdingang van het luchthaventerrein is ook ongebruikelijk en zorgt ervoor dat deze toren een blijvende indruk achterlaat.

Abu Dhabi: Een ander architecturaal pronkstuk is te vinden op Zayed International Airport in de hoofdstad van de Verenigde Arabische Emiraten. De vorm van de gebogen luchthaventoren doet denken aan een halve maan en de open locatie maakt het tot een indrukwekkend fotomotief.

Sydney: De luchthaventoren van Sydney Kingsford Smith Airport staat zelfs op de monumentenlijst. Met zijn bijna bloemvormige top is hij absoluut uniek. De wenteltrap die rond de buitenkant loopt, kan zelfs associaties oproepen met een waterglijbaan.


Een Qantas-vliegtuig nadert Sydney Airport, met de kenmerkende luchthaventoren verder naar achteren.

Edinburgh: Dingen zijn futuristisch op Edinburgh Airport. Met zijn glanzende buitenmuur is de plaatselijke luchthaventoren een voorbeeld van de aanhoudende trend om luchtverkeersleidingstorens zo te ontwerpen dat ze ook in sciencefictionfilms te zien zouden zijn.

Milaan Malpensa: Op de grootste luchthaven van Italië, Milaan Malpensa Airport, is de associatie van de stad met mode duidelijk zichtbaar. De luchthaventoren valt op door zijn uitbundige ontwerp en het samenspel van talloze vormen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer opvallende luchthaventorens. Het is dus altijd de moeite waard om je ogen open te houden als je van en naar het vliegveld reist. We wensen je veel plezier bij het ontdekken!