Wanhopige vrouw die haar aansluitende vlucht heeft gemist zit op de grond bij de gate met een blauwe koffer en haar gezicht begraven in haar hand

Je hebt je aansluitende vlucht gemist. Wat nu?

Vooral voor langeafstandsvluchten is er vaak geen directe verbinding. Daarom moeten passagiers overstappen op aansluitende vluchten. De tijd is echter vaak erg krap bij het overstappen. Bij een vluchtvertraging kan het dus snel gebeuren dat u uw aansluitende vlucht mist. Wat veel passagiers vaak niet weten: U heeft meestal recht op schadevergoeding. Opdat u weet wat u moet doen in geval van een gemiste aansluitende vlucht, geven wij u graag een kort inzicht in de rechtsgrondslag. Wat uw passagiersrechten zijn als u uw aansluitende vlucht hebt gemist en de meest gestelde vragen worden hieronder beantwoord.

Inhoud:

close-up van een display met een lijst van vertrekkende vluchten die allemaal zijn geannuleerd

Wat zijn uw passagiersrechten als u uw aansluitende vlucht heeft gemist?

Als u zelf verantwoordelijk bent voor het missen van de aansluitende vlucht, moet u tegen betaling een alternatieve vlucht regelen. Dit geldt ook als de minimale aansluittijd nog steeds wordt gehaald. Als de vertraging echter te wijten is aan de luchtvaartmaatschappij, is de EU-verordening inzake passagiersrechten van toepassing op vluchten die binnen Europa opstijgen of landen. Bij een landing in een EU-land moet de maatschappelijke zetel van de door u gekozen luchtvaartmaatschappij zich ook in de EU bevinden.

 

De EU-wetgeving inzake vliegtuigpassagiers beschermt passagiers in geval van een fout van een derde partij en kent u in sommige gevallen een schadevergoeding toe in de vorm van een compensatiebetaling. Doorslaggevend voor de betaling van een vergoeding is de vertraging van de vlucht op de luchthaven van bestemming en niet de vertraging van afzonderlijke trajectvluchten. Bijgevolg is, indien u uw aansluitende vlucht (door vertraging) hebt gemist, alleen de aankomst van het vliegtuig van het laatste traject bepalend voor het bepalen van uw aanspraken. Het is niet van belang of u uw reis hebt voortgezet met de oorspronkelijke aansluitende vlucht of dat u een andere vlucht moest nemen. Bovendien maakt het niet uit of u een individuele, zaken- of pakketreiziger bent.

In beginsel geldt het recht op schadevergoeding

  • indien de vlucht op de plaats van bestemming meer dan drie uur vertraagd is

  • als er onvoldoende aansluitingstijd tussen vluchten is (dit hangt ook af van de grootte van de luchthaven)

  • tot en met 31 december drie jaar na de vluchtdatum (met terugwerkende kracht)

Bovendien, belangrijk:

  • de compensatie kan tussen 250 en 600 euro per passagier bedragen; afhankelijk van de afstand (korte afstand tot 1.500 km: tot 250 euro, middellange afstand tot 3.500 km: tot 400 euro, lange afstand vanaf 3.500 km: tot 600 euro)

  • na twee uur wachttijd op de luchthaven heeft u recht op maaltijden (snacks en drankjes), deze vallen onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij

  • als uw aansluitende vlucht naar de volgende dag wordt verschoven, moet de luchtvaartmaatschappij zorgen voor overnachting, inclusief transfer.

Het missen van de aansluitende vlucht door buitengewone omstandigheden

Aangezien luchtvaartmaatschappijen geen invloed hebben op buitengewone omstandigheden, is er in dit geval geen verplichting om compensatie te betalen. Tenzij de luchtvaartmaatschappij de kans had om het probleem te voorkomen. Alleen dan zouden zij verantwoordelijk zijn voor de vertraging of annulering van de vlucht en de gemiste aansluitende vlucht. Uitzonderlijke omstandigheden zijn onder meer:

  • Stakingen (afhankelijk van het individuele geval)

  • Weersgebonden vluchtonderbrekingen (bv. zware sneeuwval, storm, ijzel)

  • Natuurrampen (b.v. aswolk)

  • Vogelaanvaring

  • Sluiting van het luchtruim

  • Terroristische dreiging/ politieke instabiliteit

  • Noodlandingen (b.v. na medische incidenten)

  • Grenssluiting op korte termijn

Belangrijk: Dit geldt ook voor Corona.

close-up van een mannenhand met een paspoort en een vliegticket reikend naar een stewardess aan een loket

Wat moet u doen als u uw aansluitende vlucht heeft gemist?

Om uw verzoek om terugbetaling zo soepel mogelijk te laten verlopen, kunt u de onderstaande stappen volgen:

  1. Ga zo snel mogelijk naar de balie van de luchtvaartmaatschappij; deze bevindt zich meestal in de transitzone.

  2. Laat uw luchtvaartmaatschappij de reden voor de vertraging of de annulering van de feedervlucht schriftelijk bevestigen (hiervoor zijn formulieren beschikbaar).

  3. Afhankelijk van de vluchtvertraging, kunt u:

    a)     Boek uw vlucht om

    b)     uw vlucht te annuleren

    c)     Telefoonkosten terugvorderen

  4. Neem een foto van het mededelingenbord waarop de vertraging van de vlucht of de annulering van de aanvoervlucht is aangegeven.

  5. Indien mogelijk, contactinformatie uitwisselen met andere passagiers. Op die manier heeft u getuigen en kunt u uw schadeclaim beter afdwingen.

  6. Dring aan op de verstrekking van drank en voedsel tijdens de wachttijd op de luchthaven.

  7. De luchtvaartmaatschappij vragen accommodatie en overstapkosten te regelen voor een vervangende vlucht de volgende dag.

  8. Verzamel ontvangstbewijzen van uw uitgaven die u hebt gedaan toen u de aansluitende vlucht miste, bv. maaltijden, hotelaccommodatie, transfer of drankjes, om deze later te kunnen overleggen.

FAQ - Aansluitende vlucht gemist

  1. Wat als vluchtsegmenten door verschillende luchtvaartmaatschappijen worden geëxploiteerd?
    Zolang het om een uniforme boeking van de vluchtsegmenten met één boekingscode gaat, maakt het niet uit of de afzonderlijke trajecten door verschillende luchtvaartmaatschappijen worden uitgevoerd. Bovendien moet de betrokken luchtvaartmaatschappij zo snel mogelijk voor vervangend vervoer zorgen als u uw aansluitende vlucht hebt gemist. Bijgevolg hebben alle passagiers een geldige vordering als u een vluchtvertraging van meer dan drie uur op uw bestemming hebt.

  2. Wie is verantwoordelijk voor compensatie bij code-sharevluchten? 
    Veel luchtvaartmaatschappijen informeren de passagiers niet over hun passagiersrechten en weigeren informatie te verstrekken. In het geval van code-share vluchten, waarbij verschillende luchtvaartmaatschappijen een lijnvlucht delen onder een afzonderlijk vluchtnummer, moeten claims worden ingediend bij de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoerde waardoor u uw aansluitende vlucht miste.

  3. Wat zijn uw rechten in geval van lange wachttijden op de luchthaven?
    Als u uw aansluitende vlucht hebt gemist door een vluchtvertraging, met lange wachttijden op de luchthaven tot gevolg, hebt u recht op een uitkering. Dit varieert afhankelijk van de route:

    1. Korte afstand tot 1.500 km: vanaf twee uur wachttijd hebt u recht op gratis drankjes, snacks, e-mails, fax en twee telefoongesprekken

    2. Middellange afstand 1.500-3.500 km: vanaf een wachttijd van drie uur heeft u recht op gratis drankjes, maaltijden, twee telefoongesprekken, e-mails of faxen

    3. Lange afstand vanaf 3500 km: vanaf vier uur startvertraging heeft u recht op gratis drankjes, maaltijden, twee telefoongesprekken, e-mails of fax

  4. Wat gebeurt er als de vlucht meer dan vijf uur vertraagd is?
    Als uw vlucht meer dan vijf uur vertraagd is en u uw aansluitende vlucht mist, kunt u ofwel de vlucht annuleren en de volledige ticketprijs terugbetaald krijgen ofwel vervangend vervoer aanvragen. In geval van annulering moet de luchtvaartmaatschappij u gratis terugvliegen naar de luchthaven van vertrek.

  5. Wat gebeurt er als de vlucht naar de volgende dag wordt verschoven?
    Als u uw aansluitende vlucht mist door toedoen van de luchtvaartmaatschappij en de vlucht is uitgesteld tot de volgende dag, hebben passagiers volgens de EU-verordening inzake passagiersrechten recht op een hotelovernachting, inclusief vervoer naar het hotel en terug naar de luchthaven.

  6. Hoe lang duurt het voordat u uw vergoeding krijgt?
    Luchtvaartmaatschappijen maken het passagiers moeilijk om compensatie te eisen, ook al bent u zelf verantwoordelijk voor het missen van uw aansluitende vlucht. Het kan een paar maanden duren voor we contact met u opnemen. Luchtvaartmaatschappijen beroepen zich er vaak op dat het om buitengewone omstandigheden gaat, ook al is dat nogal twijfelachtig. Indien zij, ondanks herhaalde verzoeken om betaling, weigeren u het geld terug te betalen waar u wettelijk recht op hebt, is het raadzaam de hulp in te roepen van een specialist in passagiersrechten en juridische stappen te ondernemen.

  7. Wat gebeurt er met de bagage tijdens een tussenlanding?
    In de regel hoeft u zich nergens zorgen over te maken. Uw bagage zal op uw bestemming aankomen, zelfs in het geval van ongeplande vluchtannuleringen of omboekingen als gevolg van een gemiste aansluitende vlucht. Als uw vervangende vlucht echter pas de volgende dag vertrekt en de tussenlanding langer dan 24 uur duurt, moet u uw bagage ophalen en opnieuw inchecken voordat u uw reis kunt voortzetten. Het is ook raadzaam om het hoognodige in uw handbagage mee te nemen, zodat u op alles bent voorbereid.

  8. Wat zijn de rechten van passagiers in geval van vertraagde bagage?
    Als u uw aansluitende vlucht hebt gemist, kan het gebeuren dat uw bagage te laat aankomt wanneer u omboekt. In dat geval heeft u recht op terugbetaling door de luchtvaartmaatschappij van de kosten voor vervangende kleding en cosmetica, tot een maximumwaarde van 1.385 euro per passagier. Uiterlijk 21 dagen na ontvangst van uw bagage moet u de kosten schriftelijk bij de luchtvaartmaatschappij declareren voor vergoeding, onder overlegging van het aankoopbewijs. 50% van de totale kosten wordt vergoed voor kleding omdat deze kan worden hergebruikt. Voor cosmetische producten daarentegen wordt de volledige prijs betaald. Dit recht geldt echter alleen als de bestemming niet uw woonplaats is. Bovendien moeten de kosten in verhouding staan tot de vertraging van de koffer en traceerbaar zijn. Ook de reden van de reis speelt een rol, want voor een zakenreis heb je andere kleding nodig dan voor een strandvakantie.

Al met al is een gemiste aansluitende vlucht natuurlijk nooit echt prettig. Toch kunt u zich wapenen tegen het grote onbekende door vooraf informatie te verstrekken en duidelijk te maken wat u moet doen mocht het gebeuren. Documenteer zo mogelijk elke stap en probeer u niet van de wijs te laten brengen door de situatie. We duimen dat u geen van uw aansluitende vluchten mist en wensen u een veilige reis!