In een luchthaventoren kijken verschillende mensen naar het opstijgen van een vliegtuig.

Luchtverkeersleiding: hoe het luchtverkeer wordt geregeld

Zelfs als een vliegtuig in de cockpit wordt bestuurd, wordt de beslissing over hoe hoog en waar een vliegtuig mag vliegen vaak niet door de piloten genomen. In plaats daarvan worden deze beslissingen genomen door de luchtverkeersleiding. Voor een veilig luchtruim en probleemloos opstijgen en landen is het immers essentieel dat alles precies geregeld is. Vliegtuigen en hun routes moeten op elkaar worden afgestemd en er moet toestemming worden gegeven voor het gebruik van start- en landingsbanen. Ontdek hier hoe de luchtverkeersleiding ervoor zorgt dat alles werkt.

Inhoud

  1. Wat zijn de taken van de luchtverkeersleiding?

  2. Voor het opstijgen, na het landen: Grondcontrole

  3. Opstijgen en landen: Torencontrole

  4. Routevrijgave: Clearance Delivery

  5. Tijdens de vlucht: Luchtverkeersleiding

  6. Hoe is de luchtverkeersleiding georganiseerd?

Wat zijn de taken van de luchtverkeersleiding?

Bij luchtverkeersleiding denken veel mensen in de eerste plaats aan luchtverkeersleiding, waaronder grondverkeersleiding, torenverkeersleiding, klaring en luchtverkeersleiding (ATC) vallen. Dit is echter maar één onderdeel van de luchtverkeersleiding. Er zijn ook de volgende taken:

  1. Luchtvaartinformatiedienst
    De luchtvaartinformatiedienst (AIS) vindt al plaats in de aanloop naar een vlucht. Op een meer algemeen niveau omvat dit het verstrekken van luchtvaartkaarten en handleidingen. De luchtvaartinlichtingendienst ontvangt echter ook alle vluchtplannen en evalueert of geeft de relevante gegevens door. Daarnaast stelt hij de zogenaamde notice to airmen (NOTAM) samen, d.w.z. informatie die relevant kan zijn voor een komende vlucht. Dit kan bijvoorbeeld de status van de vliegvelden zijn of waarschuwingen voor onverlichte obstakels op de vliegroute.

  2. Vluchtinformatiedienst
    De vluchtinformatiedienst (FIS) verschaft relevante informatie tijdens de vlucht, bijvoorbeeld over het weer en het verkeer in een bepaald luchtruim. Piloten kunnen de vluchtinformatiedienst specifiek aanvragen of luisteren naar radio-uitzendingen op speciale frequenties, die algemene actuele informatie voor een specifiek luchtruim uitzenden.

Een gedeeltelijke weergave van de wereldbol met de nadruk op Europa, verlichte lijnen tonen talloze vliegroutes.

Voor het opstijgen, na het landen: Grondcontrole

Ground control is verantwoordelijk aan het begin en het einde van elke vlucht. Ook bekend als taxicontrole in Duitstalige landen, is het in de eerste plaats verantwoordelijk voor de taxibanen van het vliegveld. Dit omvat de taxibanen en holding areas, maar niet de start- en landingsbanen zelf. Ground control geeft niet alleen toestemming aan vliegtuigen, maar ook aan alle voertuigen en personen op het platform - anders mogen de gecontroleerde gebieden niet worden betreden.

Opstijgen en landen: Torencontrole

Luchtverkeersleiding, ook wel torenverkeersleiding genoemd naar de verkeerstoren, is verantwoordelijk voor de start- en landingsbanen. Ze geeft dan ook de respectieve start- en landingsvergunningen af aan vliegtuigen. Ze geeft ook instructies als een vliegtuig een landing moet afbreken en in een nieuwe rij moet gaan staan. De toren moet dus nauw en op een gecoördineerde manier samenwerken met zowel de grond- als de luchtverkeersleiding om ervoor te zorgen dat het luchtverkeer vlot verloopt, vooral op drukke luchthavens.

Tussen haakjes: De naam torenverkeersleiding heeft slechts een beperkte betekenis, omdat ook andere onderdelen van de luchtverkeersleiding in de toren kunnen zijn ondergebracht. Het is ook mogelijk dat Tower Control niet fysiek bij het vliegveld is gevestigd, maar op afstand. Je kunt hier meer over lezen in ons artikel over de luchthaventoren.

Routevrijgave: Inklaring aflevering

Clearance delivery speelt een tussenrol in het proces. Het vindt plaats voor de daadwerkelijke start. Hier wordt de geplande route van het vliegtuig bevestigd en wordt hiervoor een klaring gegeven in coördinatie met de luchtverkeersleiding. Als de klaring niet wordt verkregen, moet het vliegtuig vaak wachten op het tarmac. Redenen hiervoor zijn onder andere ongeschikte weersomstandigheden of een op dat moment geblokkeerd luchtruim.

Tijdens de vlucht: Luchtverkeersleiding

De feitelijke vliegroute wordt vervolgens bewaakt door de luchtverkeersleiding. Deze zorgt ervoor dat een vliegtuig zich houdt aan de goedgekeurde route en aan de specificaties met betrekking tot hoogte en snelheid. Dit deel van de luchtverkeersleiding beslist ook over eventuele wijzigingen in de route als bijvoorbeeld het weer onverwacht verslechtert of het te vliegen luchtruim geblokkeerd is, bijvoorbeeld door vertraagde andere vluchten.

Tussen haakjes: Het is niet altijd mogelijk om om onweersbuien heen te vliegen. Dit kan leiden tot turbulentie in het vliegtuig. Moderne vliegtuigen zijn echter goed uitgerust om hiermee om te gaan, zoals je kunt lezen in ons artikel Hoe veilig is vliegen?

Piloten controleren de instrumenten en vluchtinformatie in de cockpit voordat ze opstijgen.

Hoe is de luchtverkeersleiding georganiseerd?

In Duitsland is Deutsche Flugsicherung (DFS) in Langen de centrale autoriteit voor luchtveiligheid. Omdat DFS een vennootschap met beperkte aansprakelijkheid is en dus een toevertrouwd bedrijf (d.w.z. geen staatsbedrijf), wordt het ook gecontroleerd door de Federal Supervisory Authority for Air Navigation Services. Om de coördinatie te verbeteren, worden er echter inspanningen geleverd om de luchtverkeersleiding te standaardiseren en grotendeels te consolideren via een organisatie in heel Europa, EUROCONTROL genaamd. In veel landen wordt de luchtverkeersleiding geheel of gedeeltelijk verzorgd door militairen om het publieke en private luchtverkeer beter te coördineren. 

De taken van de luchtverkeersleiding zijn dus complex, maar ook zeer precies georganiseerd en zorgvuldig gepland om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen. Wij wensen u dan ook te allen tijde ontspannen vliegreizen toe.