Zeppelins: Alles over de legendarische luchtschepen
Zeppelins zijn symbolen van het begin van de 20e eeuw. Maar hoewel ze destijds werden beschouwd als een indrukwekkende technologische prestatie, worden ze nu beschouwd als een overblijfsel uit vervlogen tijden. Wat leidde tot de snelle opkomst en even snelle ondergang van luchtschepen? Hoe werkten ze en hoe werden ze gebouwd? En worden zeppelins vandaag de dag nog steeds gebruikt? Hier vind je alles wat je moet weten over deze iconische vliegmachines.
Inhoud
Zeppelins en luchtschepen: Is er een verschil?
De naam Zeppelin gaat terug tot de uitvinder Ferdinand Graf von Zeppelin en verwijst eigenlijk naar een specifiek type star luchtschip dat werd vervaardigd door Luftschiffbau Zeppelin GmbH. Het commerciële succes van de Zeppelins zorgde er echter voor dat de term nu vaak internationaal wordt gebruikt als synoniem voor luchtschepen in het algemeen. Luchtschepen kunnen eigenlijk worden onderverdeeld in drie groepen op basis van hun ontwerp:
Stijve luchtschepen: Hiertoe behoren ook zeppelins. Zoals de naam al doet vermoeden, heeft het grote heflichaam een stijve romp. Daarom verandert de vorm van starre luchtschepen niet, zelfs niet zonder gasvulling.
Halfharde luchtschepen: Dit ontwerp heeft geen volledig raamwerk, maar heeft stijve elementen aan de onderkant van de drijfkamer waaraan de gondel en motoren zijn bevestigd.
Blimps: Deze luchtschepen werken in principe als een heteluchtballon, de vorm wordt volledig vastgehouden door het gevulde gas. De gondel en motoren zijn rechtstreeks aan de drijfkamer bevestigd.
Zeppelins: Ontwerp en technische gegevens
Vanaf de eerste ontwerpen tot de laatste "klassieke" Zeppelins gebouwd in de Hindenburg klasse, ondergingen de luchtschepen een aantal belangrijke veranderingen in het ontwerp. De sigaarvormige drijfkamer met zijn stijve metalen skelet en ten minste één gondel eronder, van waaruit de Zeppelins werden bestuurd, bleef hetzelfde.
Hoe vliegt een Zeppelin?
Het drijflichaam van een Zeppelin bevat verschillende gasballonnen die in het metalen geraamte hangen. Hierdoor kan de Zeppelin opstijgen.
Hoe werkt het aandrijfsysteem van de Zeppelin?
Aan de gondel zijn verschillende motoren bevestigd die de Zeppelin in beweging zetten. Bij sommige Zeppelins was ook omgekeerde beweging mogelijk.
Waar is de vulling van de Zeppelins van gemaakt?
De vulling van de Zeppelins varieerde in de loop der tijd. Waterstof werd vaak gebruikt, maar dat had als nadeel dat het zeer ontvlambaar was, wat leidde tot strenge veiligheidsmaatregelen met betrekking tot open vuur aan boord van de Zeppelins. Roken was bijvoorbeeld alleen toegestaan in een rookruimte met een enkele elektrische aansteker, die de ruimte niet mocht verlaten en werd bediend door een steward. Het onbrandbare helium was niet rendabel vanwege de zeldzaamheid en de bijbehorende kosten in die tijd. Er werd ook vaak blauw gas gebruikt, wat voordelen bood voor langeafstandsvluchten vanwege het lage gewicht.
Hoe snel vliegt een Zeppelin?
Terwijl de eerste Zeppelins een snelheid hadden van iets meer dan 20 mph, vlogen de
modellen in hun hoogtijdagen met snelheden van meer dan 100 mph.
Hoe landt een Zeppelin?
Historische Zeppelins gingen meestal "voor anker" zoals schepen. Ze waren met
neergelaten touwen aan masten bevestigd en konden naar de grond worden
getrokken. Tegenwoordig kunnen ze landen door de motoren op één lijn te brengen.
Hoeveel Zeppelins waren er op de wereld?
Luftschiffbau Zeppelin produceerde 130 van de "echte" Zeppelins. De bouw van de LZ
131 werd gestart maar niet voltooid.
Wanneer werd de Zeppelin uitgevonden?
De eerste ontwerpen en patenten voor stijve luchtschepen bestonden al in de jaren
1870. De bouw begon echter pas tegen het einde van de jaren 1890. De eerste
Zeppelin werd voltooid in 1900 en was het eerste voltooide stijve luchtschip. De
zeppelinvlucht over het Bodenmeer in juli van dat jaar was de eerste vlucht van dit type
luchtschip.
Hoe ziet een Zeppelin er van binnen uit?
De structuur van de luchtschepen verschilt in sommige gevallen sterk. Terwijl de passagierscompartimenten van vroege Zeppelins zich in de gondel bevonden, bevonden sommige zich later in de drijfkamer. De uitrusting kon sterk variëren: Sommige Zeppelins boden echte luxe, terwijl bijvoorbeeld in de bekende Hindenburg Zeppelin de hutten nogal karig waren ingericht en de passagiers voornamelijk in de gemeenschappelijke ruimtes verbleven. Vroege modellen hadden ook geen verwarming, wat betekende dat passagiers zich in jassen en dekens wikkelden, vooral op trans-Atlantische vluchten.
Zeppelins in de geschiedenis
Beginjaren: 1900-1918
De eerste luchtschepen bleken erg foutgevoelig. Het eerste expliciet civiele luchtschip was de Zeppelin 5 Luftschiff (LZ 5) in 1909. In hetzelfde jaar werd de Deutsche Luftschiffahrts-Aktiengesellschaft (DELAG) opgericht, 's werelds eerste luchtvaartmaatschappij. Vooral vanaf het begin van de Eerste Wereldoorlog in 1914 kwamen steeds meer Zeppelins in het bezit van het leger, waar ze werden gebruikt als bommenwerpers en verkenningsvliegtuigen. Vanwege militaire eisen werden er in deze periode talloze technologische ontwikkelingen doorgevoerd, maar aan het einde van de oorlog werden alle overgebleven Zeppelins als tegenprestatie overgedragen aan de geallieerden.
Gouden jaren: 1919-1935
De echte hoogtijdagen van de Zeppelin begonnen pas in de jaren 1920. Hoewel de verdere productie van luchtschepen in Duitsland na de oorlog aanvankelijk werd verboden vanwege hun militaire potentieel, bestelden de VS uiteindelijk nieuwe Zeppelins van Duitse makelij, omdat hun eigen ontwerpen niet aan de eisen voldeden. In 1924 werd de LZ 126 overgebracht naar de VS; de trans-Atlantische vlucht naar Lakehurt, New Jersey, duurde ongeveer 80 uur (er waren toen geen openbare luchthavens in New York). Het volgende luchtschip, de LZ 1927 - beter bekend als de Graf Zeppelin - werd voltooid in 1928. Van 11 tot 15 oktober van datzelfde jaar vloog deze Zeppelin van Friedrichshafen naar Lakehurst en voltooide daarmee de eerste commerciële passagiersvlucht over de Atlantische Oceaan. Dit werd gevolgd door een vlucht rond de wereld in 1929 en een onderzoeksreis naar de Noordpool in 1931. Vanaf 1930 werden er regelmatig trans-Atlantische vluchten gemaakt, onder andere naar Rio de Janeiro.
Einde van een tijdperk: 1936-1940
In 1936 werd 's werelds grootste Zeppelin, de LZ 129 Hindenburg, voltooid. Een Zeppelin van deze grootte volgde met de LZ 130 Graf Zeppelin II, maar het was de Hindenburg die luchtschepen waardeloos maakte als commercieel passagiersvliegtuig. Het luchtschip, dat aanvankelijk door de nationaal-socialisten werd gebruikt voor propagandadoeleinden, vloog op 6 mei 1937 in brand tijdens de nadering van Lakehurst en vloog snel in brand door de brandbare waterstof, waarbij in totaal 36 mensen omkwamen. De schijnbaar apocalyptische beelden van de crash van de Hindenburg vernietigden de reputatie van luchtschepen volledig. De nieuwe Graf Zeppelin II voltooide geen enkele passagiersvlucht en alle overgebleven Zeppelins werden uiterlijk in 1940 gesloopt. Na het einde van de oorlog maakten de technisch superieure passagiersvliegtuigen de Zeppelin definitief overbodig.
Tussen haakjes: Waarom stortte de Hindenburg neer? Dat is nog niet definitief opgehelderd. In tegenstelling tot eerdere theorieën is sabotage echter grotendeels uitgesloten; het is waarschijnlijker dat statische ontladingen in de lucht de licht ontvlambare romp van de Zeppelin in brand hebben gestoken.
Zeppelins vandaag en andere moderne luchtschepen
Het tijdperk van de klassieke Zeppelin mag dan voorbij zijn, er is een kleine renaissance. Sinds de jaren 1990 produceert Luftschiffbau Zeppelin GmbH de Zeppelin Neue Technologie (Zeppelin NT), een klasse van halfstijve luchtschepen. Door hun stille vlieggedrag en potentieel lange vluchtduur (tot 24 uur) zijn ze bijzonder geschikt voor toeristische doeleinden of wetenschappelijke observaties. De Zeppelin NT is ook gebruikt voor fotografie en verslaggeving vanuit de lucht. De huidige vulling van de Zeppelin is onbrandbaar helium - ongelukken zoals met het luchtschip Hindenburg worden zo voorkomen. Er zijn tot nu toe in totaal 7 modellen van de serie gebouwd.
Andere moderne luchtschepen zijn voornamelijk impactluchtschepen. Ze worden vooral gebruikt voor reclamedoeleinden.
Dus als je terug wilt naar het verleden van de luchtvaart en een Zeppelinvlucht wilt boeken, dan bieden de Zeppelin NT-modellen vandaag de dag een geschikte optie. We wensen je veel plezier met een spectaculaire Zeppelin rondvlucht.