De Airbus Beluga Vliegtuigen: Wanneer Walvissen Leren Vliegen
Ze behoren ongetwijfeld tot de meest opvallende vliegtuigen die door de lucht zweven: de toestellen van de Airbus Beluga-vloot. Vooral de nieuwere Beluga XL-modellen lijken sterk op de gelijknamige walvis. Om ze te zien, moet je echter de vluchtplanning van de Airbus Beluga XL raadplegen, aangezien deze vliegtuigen niet vaak op civiele luchthavens te vinden zijn. Maar waar is de beste kans om deze Airbus-transportvliegtuigen te spotten? Hoeveel Beluga-vliegtuigen zijn er eigenlijk? Waarvoor zet Airbus ze in? En hoe ziet een Airbus Beluga er van binnen uit? De antwoorden vind je in dit artikel.
Inhoud
De A300 Beluga
De Airbus A300-600ST, de volledige naam, werd begin jaren '90 ontwikkeld. ST staat voor Super Transporter, al werd vanwege de kenmerkende vorm de bijnaam "Beluga" snel populair en uiteindelijk ook door Airbus overgenomen.
Dit model is gebaseerd op de A300-passagiersvliegtuigen en is het eerste speciaal ontworpen transportvliegtuig van Airbus. De noodzaak voor deze toestellen ontstond door de verspreide productielocaties van het bedrijf. In eerste instantie gebruikte Airbus de "Super Guppys" van Aero Spacelines, maar deze voldeden na verloop van tijd niet meer aan de eisen. Daarom werd de Airbus Beluga Super Transporter ontwikkeld om vliegtuigonderdelen tussen de hoofdvestigingen in Toulouse en andere Europese locaties te vervoeren.
De bouw van de serie begon in 1992, met de eerste vlucht op 13 september 1994. Sindsdien zijn de toestellen intensief gebruikt: voordat het XL-model werd geïntroduceerd, maakten de Beluga ST's ongeveer 10.000 vlieguren per jaar.
Binnenkant van de Airbus Beluga
In tegenstelling tot de conventionele A300-toestellen bevindt de cockpit van de Airbus Beluga zich op het onderste dek. Dit ontwerp draagt bij aan de kenmerkende bult die de gelijkenis met een walvis geeft. Het laden van vracht gebeurt via een luik boven de cockpit, en toegang tot de cockpit is mogelijk via een vloerluik met een ingebouwde ladder.
Technische Gegevens van de A300 Beluga
Lengte: 56,15 m
Hoogte: 17,24 m
Spanwijdte: 44,48 m
Maximale lading: 47 ton
Maximaal startgewicht: 155 ton
Laadvolume: 1.231,4 m³
Motoren: 2 x General Electric CF6
Reissnelheid: 780 km/u
Bereik: 4.075 km (volgeladen)
De A330 Beluga XL
In 2013 werd het duidelijk dat de vijf oorspronkelijke Beluga-toestellen de transportvraag door de groeiende productie niet meer aankonden. De vloot vloog tot vijf keer per dag, zes dagen per week. Vooral het transport van vleugels voor het A350-model was intensief.
Daarom overwoog Airbus verschillende opties, maar koos uiteindelijk voor een aangepaste versie van de A330, de Airbus A330-743L. Aanvankelijk waren vijf vliegtuigen gepland, later uitgebreid naar zes. De eerste vlucht van de Beluga XL vond plaats op 19 juli 2018, en het eerste toestel ging officieel in dienst op 9 januari 2020. Inmiddels zijn alle zes toestellen in gebruik.
Zoals bedoeld verbetert de XL-variant de transportcapaciteit aanzienlijk ten opzichte van de Airbus Beluga ST. Transport van onderdelen voor de A320-modellen verloopt nu drie keer sneller en voor de A350-serie zelfs negen keer sneller.
Airbus deed eer aan de geliefde bijnaam door de Beluga XL te schilderen met een walvissengezicht, compleet met zwarte delen naast de cockpit als mond en geschilderde ogen.
Binnenkant van de Airbus Beluga XL
Net als bij de Beluga ST bevindt de cockpit van de Airbus Beluga XL zich op het onderste dek, met de laadklep daarboven. Bijzonder kwetsbare kleinere lading kan hier ook worden opgeborgen. Naast een toilet kunnen maximaal vier extra passagiers, zoals koeriers, plaatsnemen naast de vaste bemanning van twee piloten en een laadmeester.
Technische Gegevens van de A330 Beluga XL
Lengte: 63,10 m
Hoogte: 18,90 m
Spanwijdte: 60,30 m
Maximale lading: 53 ton
Maximaal startgewicht: 227 ton
Laadvolume: 2.209 m³
Motoren: 2 x Rolls-Royce Trent 700
Reissnelheid: 737 km/u
Bereik: 4.300 km (volgeladen)
Overigens: De Airbus Beluga XL is in veel opzichten een model van superlatieven. Airbus is zelfs vertegenwoordigd in de passagiersluchtvaart met het grootste model ter wereld – de Airbus A380.
De Airbus Beluga Vloot
In totaal zijn er elf Beluga-vliegtuigen – vijf Beluga ST en zes Beluga XL. Het plan is echter dat de Beluga ST op lange termijn volledig wordt vervangen door de Beluga XL. Twee van hen maken al geen deel meer uit van de operationele vloot, die nu uit negen toestellen bestaat.
Desondanks zijn alle ST-toestellen nog steeds operationeel, met een verwachte levensduur van nog zo’n tien tot twintig jaar (vanaf september 2024). Terwijl de hoofdfunctie van de Airbus Beluga-vloot het vervoer van vliegtuigonderdelen tussen productielocaties blijft, kondigde het bedrijf in 2022 aan dat afgedankte Beluga-toestellen ook beschikbaar zouden worden voor oversized vrachtvervoer voor externe klanten, waardoor deze walvisvormige vliegtuigen nu ook beschikbaar zijn voor andere klanten.
De Airbus Beluga-vloot is een groot voordeel voor het bedrijf. Terwijl concurrent Boeing bijvoorbeeld onderdelen die niet op dezelfde locatie kunnen worden geproduceerd, moet vervoeren met meerdere vliegtuigen of per spoor, heeft Airbus veel minder logistieke uitdagingen. Dit maakt een snellere en goedkopere productie mogelijk.
Waar de Beluga Vliegtuigen te Zien Zijn
De beste plekken om Beluga-toestellen te spotten zijn bij de locaties van Airbus zelf. Je vindt ze zeker bij de hoofdvestiging in Toulouse. In Duitsland zijn de luchthavens van Hamburg en Bremen, vanwege de productielocaties, ideale plekken om de kenmerkende Beluga-vliegtuigen te zien. De ST-modellen worden door Airbus Beluga Transport voor andere bedrijven steeds vaker ook op andere luchthavens zichtbaar.
We wensen je alvast veel plezier bij het spotten van de Airbus Beluga-vliegtuigen!