De neus en cockpit van een Concorde voor een bewolkte lucht.

Geschiedenis en toekomst van supersonische vliegtuigen: Van Concorde tot Boom Ouverture

Sinds de Concorde 20 jaar geleden werd stopgezet, zijn er geen supersonische vliegtuigen meer gebruikt voor passagiersvervoer. Maar dit zou in de niet al te verre toekomst kunnen veranderen: Het Amerikaanse bedrijf Boom Technologies ontwikkelt het project Book Overture, een supersonisch vliegtuig dat tegen het einde van de jaren 2020 beschikbaar zou moeten zijn als passagiersvliegtuig. Er zou binnenkort een opvolger van de Concorde kunnen zijn. Maar was de Concorde het enige supersonische passagiersvliegtuig dat ooit is gebouwd? Wat is de status van de ontwikkeling van de Boom Overture? En zijn er nog andere supersonische vliegtuigprojecten in ontwikkeling? Je vindt de antwoorden hier.

Inhoud

  1. Supersonische passagiersvliegtuigen

  2. De Concorde: Geschiedenis en feiten

  3. Waarom werd de Concorde stopgezet?

  4. Nieuwe start voor Supersonic: Boom Ouverture/Boom Supersonic

  5. Supersonisch vliegtuig van NASA?

Supersonische passagiersvliegtuigen

Hoewel de Concorde het bekendste supersonische passagiersvliegtuig was, was het niet het eerste. De Tupolev Tu-144, een commercieel passagiersvliegtuig, maakte zijn eerste supersonische vlucht op 5 juni 1969 - vier maanden voor de Concorde. Het voerde echter slechts 55 commerciële passagiersvluchten uit, waarvan de laatste plaatsvond in 1978. Technische problemen, maar vooral kostenfactoren, speelden een rol bij de stopzetting van de Tu-144 vanwege de speciale eisen waaraan supersonische vliegtuigen moeten voldoen.

Een Air France Concorde tentoongesteld op Paris Charles de Gaulle Airport, met andere Air France vliegtuigen op de achtergrond.

Nog meer dan normale vliegtuigen worden supersonische vliegtuigen blootgesteld aan hoge belastingen. Door de hoge snelheid kunnen op sommige vliegtuigonderdelen temperaturen van meer dan 300°C voorkomen. Materialen die normaal in de vliegtuigbouw worden gebruikt, zijn niet bestand tegen deze temperaturen. Om aerodynamische redenen is de vorm van supersonische vliegtuigen ook heel duidelijk gedefinieerd. De lange, smalle romp van de Concorde lijkt evenveel op die van de Tu-144 als op die van verschillende militaire vliegtuigen. Het biedt echter relatief weinig ruimte voor passagiers, waardoor de kosten per stoel voor luchtvaartmaatschappijen extra stijgen.

De Concorde: Geschiedenis en feiten

De eerste plannen en ontwerpen voor supersonische passagiersvliegtuigen ontstonden in het begin van de jaren 1950, toen de eerste militaire vliegtuigen de geluidsbarrière begonnen te doorbreken. Na lange planningsfasen, aanvankelijk aan Britse kant, maar daarna ook aan Franse kant, begon tegen het einde van het decennium de samenwerking tussen de twee landen aan de Concorde. Het vliegtuig was al in staat supersonisch te vliegen zonder het gebruik van naverbranders vanaf het moment dat het in gebruik werd genomen en was daarom technisch superieur aan de Tu-144. Concorde vluchten van Parijs naar New York duurden iets minder dan 3,5 uur, minder dan de helft van de tijd die conventionele vliegtuigen nodig hadden.

Waarom werd de Concorde uit dienst genomen?

Het feit dat het prestigieuze Concorde-project uiteindelijk werd stopgezet ondanks de verschillende voordelen had verschillende redenen, voornamelijk economische. Ook de reputatie van het vervoermiddel werd in de loop der tijd flink aangetast.

Duur van de ontwikkeling
De ontwikkeling van de Concorde duurde veel langer dan verwacht en kostte minstens 1,5 miljard pond in plaats van de oorspronkelijk aangekondigde 70 miljoen pond. Dit resulteerde in een aanzienlijk kleinere vloot dan verwacht. De kosten per vliegtuig konden niet worden terugverdiend.

Exploitatiekosten
De Concorde bleek ook duurder in gebruik dan andere vliegtuigen. Hoewel er in de loop der jaren winst werd gemaakt, bleken de marges op andere gebieden na verloop van tijd veelbelovender.

Ticketprijzen
Door het lage aantal stoelen en de hoge operationele kosten waren de ticketprijzen van de Concorde aanzienlijk hoger dan de normale prijzen van andere vliegtuigen. Ze lagen ongeveer 10-15% hoger dan de prijzen van standaard eersteklas tickets.

Gebrek aan comfort
De Concorde moest zijn hoge prijzen rechtvaardigen met snelheid - afgezien daarvan was er een gebrek aan argumenten. Er was een gebrek aan ruimte voor comfortfuncties zoals verstelbare stoelen, om nog maar te zwijgen van het extravagante aanbod dat in de First Class-ruimten van andere vliegtuigen werd aangeboden. Hier konden luchtvaartmaatschappijen hogere en betrouwbaardere winstmarges behalen.

Concorde crash in 2000
De crash van een Concorde heeft een beslissende bijdrage geleverd aan de stopzetting. Het ongeluk in 2000 gebeurde kort na de start in Parijs. Hoewel het ongeluk niet te wijten was aan een fundamentele ontwerpfout en het de enige crash van een Concorde was - waardoor het een van de veiligste passagiersvliegtuigen was - resulteerde het in een aanzienlijke daling van de vraag naar tickets. Als gevolg hiervan besloten zowel Air France als British Airlines om het vliegtuig, dat nog steeds voornamelijk om prestigeredenen werd geëxploiteerd, met pensioen te sturen.

Een Concorde van British Airways tijdens de vlucht, van onderaf gezien.

In april 2003 werd aangekondigd dat de Concorde definitief uit dienst zou worden genomen. Na een uitgebreide afscheidstournee maakte de Concorde zijn laatste vlucht op 26 november 2003.

Tussen haakjes: Tegenwoordig kun je veel van de overgebleven Concordes zien in musea, waarbij het Technik Museum Sinsheim het enige museum ter wereld is dat zowel een Concorde als een Tu-144 heeft.

Nieuw begin voor Supersonic: Boom Overture/Boom Supersonic

Boom Overture is de naam van een supersonisch vliegtuig in ontwikkeling door het Amerikaanse bedrijf Boom Technologies - soms ook Boom Supersonic genoemd. De status van het project is al behoorlijk ver gevorderd. De fabriek voor de bouw van het Overture-vliegtuig zal in 2024 klaar zijn en verschillende luchtvaartmaatschappijen hebben al vaste bestellingen en/of opties geplaatst. Het is de bedoeling dat het nieuwe supersonische vliegtuig in 2026 voor het eerst vliegt en in 2029 begint de exploitatie.

De Boom Overture verschilt op een aantal punten van de Concorde. Het zal de vliegtijd van de Concorde niet helemaal halen, omdat de aangekondigde kruissnelheid van Mach 1,7 naar verwachting lager zal zijn dan de Mach 2,02 die de Concorde haalde. In tegenstelling tot de Concorde is de Boom Overture ontworpen om volledig op biobrandstof te vliegen. Boom Supersonic heeft als bedrijf de ambitie om in 2040 volledig klimaatneutraal te zijn. Bovendien mag de geluidsoverlast van deze supersonische vliegtuigen niet hoger zijn dan die van normale vliegtuigen. Qua prijs wordt gedacht aan een range vergelijkbaar met Business en First Class in andere passagiersvliegtuigen.

Supersonische vliegtuigen van NASA?

Dat supersonische vliegtuigen er vandaag de dag nog steeds futuristisch uit kunnen zien, of dat opnieuw kunnen doen, blijkt uit de betrokkenheid van NASA. Samen met verschillende Amerikaanse vliegtuigbouwers, waaronder Boeing en Lockheed, ontwikkelt NASA verschillende prototypes voor supersonische vliegtuigen. De focus ligt hierbij enerzijds op geluidsreductie, maar ook op snelheden tot Mach 4. Passagiersvliegtuigen zouden de afstand van een luchthaven in New York naar een luchthaven in Londen in slechts 1,5 uur kunnen overbruggen.

Ook al kun je nu nog niet als passagier aan boord van een supersonisch vliegtuig, het wachten op de opvolger van de Concorde zou wel eens snel voorbij kunnen zijn. We wensen je daarom alvast een prettige en bijzonder snelle vlucht!